Riksdagen godkände i början av december ett lagförslag som förbjuder utsläpp av fartygens avloppsvatten och havsvatten som använts för svavelrening i Östersjön. Förbudets utvidgning från småbåtar till passagerar- och fraktfartyg är resultatet av decennier av ihärdigt arbete.
Utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg och båtar har varit förbjudet i Östersjön under flera år. Med den nya lagstiftning som godkänts av riksdagen utvidgas förbudet nu även till fraktfartyg. Lagändringen är resultatet av flera års frivilligt arbete och det av Baltic Sea Action Group (BSAG) initierade Ship Waste Action-samarbetet. Den nya lagen träder i kraft i juli i år.
”Lagändringen är ett fantastiskt bevis på kraften i samarbete. När vi fick med oss pionjärföretag från fraktgivare till rederier, hamnar, hamnmäklare och agenter samt avfallshantering, blev det möjligt att visa att ansvarstagande bara handlar om viljan att göra rätt. Tack vare detta beslutades lagen enhälligt”, säger VD Ville Wahlberg från BSAG.
Ett viktigt framsteg
Enligt marinbiolog Jutta Vuolamo från Håll Skärgården Ren rf är förbudet ett viktigt steg i minskningen av näringsbelastningen och eutrofieringen i Östersjön. Med den nya lagstiftningen blir Finland en pionjär inom att begränsa näringsutsläpp från fartyg.
”Inte ens globalt har sådana ambitiösa lagar tidigare införts, så Finland visar ett värdefullt föredöme för alla länder runt Östersjön. Avloppsvatten från toaletter innehåller stora mängder näringsämnen som bidrar till eutrofiering av Östersjön och orsakar bland annat algblomningar i havet”, säger Vuolamo.
Förbjudet för båtar i nästan 20 år
Finland har redan tidigare varit en pionjär när det gäller att införa lagar som begränsar eutrofiering av vattendrag. I Finland förbjöds utsläpp av avloppsvatten från småbåtar till vattendrag helt år 2005. Förbudet var det första av sitt slag i hela Östersjöområdet.
”Toalettavloppsvatten från båtägare har varit i fokus för Håll Skärgården Ren rf:s arbete i 40 år. Redan på 1980-talet arbetade vi aktivt för att förhindra utsläpp av båtarnas toalettavloppsvatten i Finlands territorialvatten. På 1990-talet började vi bygga ett system för tömning av toalettavloppsvatten i Finland, innan förbudet mot utsläpp av båtarnas avloppsvatten trädde i kraft 2005”, fortsätter Vuolamo.
För de flesta båtägare är korrekt tömning av avloppsvatten idag en självklarhet, men tyvärr är det fortfarande ganska vanligt att toalettavloppsvatten töms direkt i Östersjön eller sjöar.
Fungerar som ett exempel
”Finländska båtägare är generellt sett mycket ansvarstagande. Ändå har vissa båtägare undrat varför de ska använda tömningsanläggningar när fraktfartyg fortfarande får tömma sitt avloppsvatten direkt i havet. Den nya lagstiftningen för fraktfartyg fungerar som ett exempel och en motiverande åtgärd – nu skyddas Östersjön gemensamt oavsett storlek på fartyget eller båten, när båda typerna av transportmedel förbinder sig till samma lagar”, säger Vuolamo.
Ett fungerande och omfattande nätverk av tömningsanläggningar är en grundförutsättning för att båtägare ska kunna röra sig på vattnet utan att belasta Östersjön och sjöarna. Håll Skärgården Ren rf kartlägger för närvarande antalet och placeringen av tömningsanläggningar i Bottenviken och vid Saimen. Genom dessa kartläggningsprojekt vill man skydda känsliga vattendrag och minska de negativa effekterna av vattentransport.
”Projektens övergripande mål är att minska näringsutsläpp och eutrofiering. I praktiken undersöker vi i vilket skick de nuvarande anläggningarna är, var de är belägna och om det finns behov av nya tömningsanläggningar längs Bottenvikens kust och vid Saimen”, berättar Vuolamo.