/
Live

GGR 2022 LIVE – Kirsten Neuschäfer vinner världens mest utmanande seglingstävling

Foto: Petri Porkola

28.4.2023

Sydafrikanska seglaren Kirsten Neuschäfer (40) har vunnit världens mest utmanande segeltävling, Golden Globe Race. Hon korsade mållinjen på torsdagskvällen i Les Sables-d’Olonne i Frankrike efter att ha seglat runt jorden på 234 dagar.

Kirstens enda stopp var räddningen av Tapio Lehtinen vid gränsen mellan Indiska oceanen och södra Ishavet den 18 november, när Lehtinens båt Asteria oväntat sjönk till havets botten. Kirsten blev den sjunde personen i seglingens historia att ensam segla runt jorden i 30 000 nautiska mil (55 560 km) utan autopilot, elektronisk navigering eller stopp för proviantering.

Historisk seger

Kirstens seger är historisk. Hon är den första kvinnliga seglare som vunnit en världsomseglingstävling. Det faktum att endast tre av de sexton seglare som deltar i tävlingen förväntas ta sig i mål är en indikation på hur krävande tävlingen är. I 2018 års upplaga deltog 18 seglare. Tapio Lehtinen var då som femma sist i mål. I den första GGR-tävlingen 1968 var det bara Sir Robin Knox-Johnston som kom i mål av nio deltagare.

“Det är en fantastisk dag för segling. Jag är oerhört glad över att det var Kirsten som seglade den mest utmanande tävlingen av alla till mållinjen som vinnare, och dessutom utan den 35 timmars tidskredit hon fick för min räddning. Hon är en utmärkt seglare och en fantastisk typ i alla avseenden, och hon är den perfekta förebilden och inspirationen för tjejer och kvinnor som seglar eller funderar på att göra det. Jag tror att vår sport nu kommer att bli ännu mer jämställd”, säger en glad Tapio Lehtinen.

Spännande på slutet

Kirsten låg tvåa i tävlingen efter att Lehtinens båt Asteria sjönk, tills Simon Curwen, som länge hade lett tävlingen, fick problem nära Cap Horn efter att en stor våg krossat hans vindflöjel. Curwen var tvungen att ta emot hjälp utifrån för att reparera sin båt, vilket gjorde att han inte längre deltog i huvudkategorin i Golden Globe Race.

Kirsten kämpade praktiskt taget sida vid sida med indiern Abhilash Tomy ända in på slutrakan. Abhilash förväntas korsa mållinjen på fredag.

25.4.2023

Trion Simon, Kirsten och Abhilash är så gott som sida vid sida och seglar nu inom 170 sjömil från varandra, när de närmar sig Biscayabukten och den sista sträckan mot Les Sables d’Olonne.

För tillfället leder Kirsten med 90 mils marginal till tvåan Abhilash. Med en 23-timmarskompensation för Tapios räddning i Indiska oceanen ser hon oslagbar ut, men racet är inte över ännu! Före mållinjen måste hon klara av den tunga trafiken i Biscayabukten efter månader av segling på tomma hav.

Båda har stabila vindförhållanden i medvind, men på onsdag avtar vinden och blir mycket svagare från väst och vrider sedan till syd på torsdag. De två olika båtarna beter sig olika i olika väder, så det kan svänga ännu på slutrakan. Men de lätta västliga vindarna från och med torsdag blir en stor utmaning för Abhilash och hans Bayanat.

Kirsten kan korsa mållinjen redan på morgonen fredag den 28:e, följt av Abhilash mindre än en dag senare. Simon i Chichester-klassen kan anlända till Les Sables d’Olonne redan på torsdagen den 27.

23.3.2023

Ian Herbert Jones , Puffin, meddelade tidigare idag att hans driftankare hade lindat sig runt vindrodret, vilket orsakade en skada som till slut knäckte roderbladet på mitten. Han styr nu med 4,5 knop mot Kap Horn 47 sjömil åt nordost. Han kan inte använda sin autopilot, eftersom den går genom vindrodret. Vid behov kan han ankra vid Kap Horn, men destinationen är Puerto Williams eller Ushuaia ca 160 sjömil bort. Han har öppnat sin säkerhets-GPS och kan använda sin satellittelefon för att samordna säker passage med sin manager i Storbritannien. Han seglar därmed nu officiellt i Chichester Class.

20.3.2023

Framme i täten är det fest för Kirsten. Med 420 sjömil sedan i fredags har hon seglat med 6 knop i snitt den senaste helgen och har återtagit 120 sjömil över Abhilash (40 sjömil/dag) med ett avstånd på nu nästan 400 sjömil. Stoppet på Atlanten var längre och mer drastiskt för Kirsten än för hennes förföljare, men hon kommer att behålla ett litet övertag den här veckan när vinden kommer tillbaka från öster: hon får den med mer tryck och tidigare än de andra! Simon korsade sitt eget kölvatten på söndagsmorgonen och håller jämna steg med ledarna. Nästa anhalt: doldrums, någonstans mellan Recife och Natal.

8.3.2023

Tävlingsbåtar runt om i världen använder datoriserade program för väderplanering för att optimera kurserna med hjälp av satellitbaserade väderdata. Båda är förbjudna i Golden Globe, men den nuvarande ledaren och enda kvinnan i tävlingen, sydafrikanska Kirsten Neuschäfer, verkar trots det ha funnit den perfekta kursen till målet i Les Sables d’Olonne.

I brist på moderna manicker konsulterade Kirsten Ocean Passages of the World med dess 200 år gamla väderkartor, historiska väder och föreslagna rutter från de ursprungliga clipper-segelfartygen. Dessa råd ger nu stor utdelning när hon seglar genom de knepiga hästlatituderna. Hon sökte sig längre österut än väntat och befinner sig nu i ett gynnsamt vindläge när hon når de sydöstra passadvindarna före resten av flottan.

700 sjömil västerut, närmare den Sydamerikanska kusten, har Abhilash, som för närvarande ligger på andra plats och 350 sjömil bakom Kirsten, nu låst sig på styrbords hals i nordliga motvindar. Med Brasiliens östra spets bara 400 sjömil framför sig måste han snart börja gira norrut. Kirsten, som seglar 1 000 sjömil utanför kusten, har ostliga vindar och skulle kunna göra en lång styrbordshals på 1 500 sjömil genom passadvindarna, ända till Brasiliens norra hörn. Det kan ge henne ytterligare 300-400 sjömils fördel på Abhilash. I kombination med hennes nuvarande försprång på 350 sjömil är det potentiellt en stor fördel när hon går in i doldrums och korsar ekvatorn.

Abhilashs Rustler 36 Bayanat är lättare och snabbare i motvind än Kirstens Cape George 36. Och på Nordatlanten är det motvind tillbaka till Frankrike som gäller. Kirsten är 4 600 sjömil från målet och har nyligen korsat sin utreseväg för fyra månader sedan. Hon rapporterar att allt är bra ombord utan några större problem. Det är uppenbart att hon arbetar hårt för att fortsätta framåt. För att ha en chans att bli den första kvinnan någonsin att vinna en solorunda runt jorden måste hon ha en betryggande ledning när hon kommer ut ur stiltjeområdet.

Vidare är det värt att rapportera att Kirstens följarskara har ökat dramatiskt under de senaste månaderna. Den välkända kanadensiska sångaren och låtskrivaren Lennie Gallant har till och med skrivit en hyllningslåt till Kirsten med titeln ”On the Minnehaha”.

6.3.2023

Abhilash ringde igår upp GGR och meddelade att han hade tillbringat dagen uppe i masten med att sätta upp ett akterstag som brustit. Hans storsegel slet sig också från för- till akterliket strax under det första revet i 10-15 knops vind. Nu måste na sy ihop det för hand, så han kommer att ta ner det för att göra reparationen. Han berättade att varje dag sedan stormen den 26 januari går saker och ting sönder och att det är ett ständigt underhåll för att fortsätta framåt. Förövrigt mår ha bra och låter mycket positiv, men frustrerad.

5.3.2023

Kirsten och Abhilash kämpar fortsättningsvis hårt om tätplatsen. Båda har officiellt lämnat roaring forties bakom sig och är nu på väg in i hästlatituderna, där de får njuta av varmare förhållanden och lättare vindar efter månader av kallt och fuktigt väder.

Det har inte varit lätt för någon av dem. I början av veckan hade Kirsten ett försprång på 400 sjömil före Abhilash, men drabbades av en nordlig front när hon seglade norrut. Hon hamnade i motvindar på 35 knop (med vindbyar på 50 knop) och tvingades i praktiken att vänta ut vindarna och bromsa upp för första gången sedan tävlingen inleddes, precis när hon hunnit lämna de knepiga södra oceanerna bakom henne!

Abhilash, nu 400 sjömil väster om henne, hade gynnsammare vindar och lyckades minska Kirstens försprång ytterligare. Han kämpar dock fortfarande med fler elektriska problem, men han har åtminstone samlat 30 liter färskvatten sedan Kap Horn, vilket gör livet mycket lättare.

Kirsten har fastnat i ett stort barometriskt träsk de senaste dagarna. I dag har tävlingen ingen ledare, då Abhilash och Kirsten seglar sida vid sida. På slutrakan är tävlingen med andra ord vidöppen.

16.2.2023

Kirsten rundade Kap Horn under natten som första tävlare i GGR 2022. Hon sicksackade genom vindbyarna i iskall kyla, men när hon väl såg den legendariska klippan fick hon ett leende på läpparna: ”Jag njuter av att vara här, i mitt element”. Eftersom hon inte hade information om tidvatten beslutade hon att lämna Isla de los Estados (Staternas ö) och senare Falklandsöarna på babordssidan.

Abhilash kämpade utan vindroder under större delen av natten för att hålla sig borta från den chilenska kusten. Kontinentalsockeln skapade ganska stökiga sjöar men den stadigt minskande vinden under natten gjorde att han kunde hålla kursen. Nu är han utom fara, men han måste fortfarande lösa problemet med sitt vindroder, antingen på egen hand för att fortsätta att försvara sin andraplats, eller med hjälp av assistans, vilket skulle sätta honom Chichesterklassen. Och om Abhilash hamnar i Chisesterklassen finns det knappast någon som kan stoppa Kirsten. Förutsatt att hennes båt håller ihop.

Bakom dem är det en stadig nordvästlig vind för nästan alla: Michael, som går ner med lågtrycket mot Kap Horn, men också Jeremy och Ian, som nu är mindre än 1 200 respektive 1 600 sjömil från slutet av den förbjudna zonen. Alla kommer att ha vind fram till slutet av veckan. Det anmärkningsvärda undantaget är Simon som hade otur på väg ut ur Chile och som måste vänta på att vinden ska avta i morgon innan han kan fortsätta ut.

14.2.2023

Simon ligger för ankar vid Puerto Low i bukten norr om Isla Gaiteca. Han förtöjde igår klockan 2300 UTC och kommer att vänta på förhållanden som gör att han kan ta sig tillräckligt långt ut från Chiles kust och ner mot Kap Horn, som ligger 1000 sjömil bort. Han kan fortfarande ansluta sig till Michael på den andra Biscay 36 som gippade under natten för att komma tillbaka på rätt kurs.

Framför honom har Abhilash fått ordning på sin Rustler och startat turbon igen. För tillfället knappar han in på Kirsten som seglar bara 250 sjömil från Kap Horn, mindre än två dagar bort! Båda kommer att drabbas av en sydostlig storm senare i dag som sannolikt kommer att påverka Kirsten mera.

Längst bak i flottan jagas Ian av ett högtryck och han manövrerar ständigt för att hålla Puffin i rörelse. Jeremy har gjort goda framsteg och utökat sitt försprång, men kommer att fångas av samma vindstilla område ikväll.

9.2.2023

Simon anlände till Puerto Montt

Simon anlände säkert till Puerto Montt där de chilenska myndigheterna ordnade en del av inreseformaliteterna under natten så att han kunde stiga i land efter 156 dagar till sjöss!

Kirsten har återupptagit sin kurs mot hornet i god fart, medan Abhilash som måste ge Bayanat lite omsorg efter sina två vurpor, fortsätter sin nordostliga rutt. En position som kommer att utsätta honom mindre för nästa storm med 30-40 knops vindhastigheter, som väntas stryka över området senare i kväll. De har 900 sjömil kvar till Kap Horn och en tidsfrist på sju dagar innan följande lågtryckssystem anländer.

 

8.2.2023

Stormvarning!

Kirstens och Abhilashs båtar börjar visa små tecken på förslitning och kräver ständigt underhåll, samtidigt som de nu tar sig an den svåraste delen av tävlingen. De hade 1 800 sjömil att segla mellan slutet av den förbjudna zonen och Kap Horn, men nu har en storm förändrat allt detta. Det fönster som öppnades förra veckan för Simon att nå Kap Horn före den 8 februari har nu stängts och en rad lågtryckssystem är på väg in i området, vilket påverkar alla deltagare i GGR.

Simon har en lista på 13 saker som han ska fixa på Clara då han anländer till Chile. Abhilash tillbringade 22 timmar i sträck med att reparera Bayanat efter den tunga fronten den 26 januari, med allt från segelskador, trasig storskotsskena, riggning och underhåll av vindroder.

Kirsten, som leder tävlingen, har brutit sin spinnakerbom och kan inte hissa dubbla försegel längre. Hon förklarade att den gick sönder på grund av utmattning snarare än på grund av stötbelastning. Den blev helt enkelt sliten av den regelbundna och konstanta användningen. Kirsten behövde lätta vindar för att byta ut dubbelseglen mot en traditionell genua, men tvingades göra det i måttliga vindar före stormen.

2.2.2023

Kirsten passerar Abhilash och leder nu tävlingen

Kirsten Neuschäfer, GGR:s enda kvinnliga deltagare leder nu tävlingen. Detta bl a efter att hon tidigare gjort en omväg för att rädda tävlingskumpanen och vännen Tapio Lehtinen, vars båt sjönk.

Med 70 % av den totala distansen avklarad och ett avstånd på tusen mil till sina närmaste rivaler verkade Simon oåtkomlig ännu förra veckan. Men allt ändrades, då en viktig del av hans vindroder gick sönder i samband med en kapsejsning i fredags. Simon försökte först efterlikna sin hjälte Sir Robin Knox Johnston, som styrde Suhaili i mål som etta i den ursprungliga GGR 1968 utan vindroder under den sista delen av resan. Det visade sig dock vara svårare att balansera seglen på Simons kutterriggade Biscay 36 än på Suhaili, vilket saktade ner hans framfart. Samtidigt byter Simon från GGR- till Chichesterklassen.

”Jag har försökt med alla möjliga alternativ i flera dagar för att få den här båten att gå i medvind, men den vill inte. Jag var optimistisk igår i den sydvästlig vinden men nu kan jag inte få henne att gå i rätt riktning. Med alla dessa vädersystem som kommer igenom utan möjlighet att hålla jämn kurs måste jag tänka främst på säkerheten. Förutom risken för mig och båten finns det också en potentiell risk för de personer som eventuellt måste komma och rädda mig”, meddelar Simon.

Tävlingen fortsätter med Abhilash och Kirsten i täten. Efter att ha dykt tre gånger i sammanlagt 8 timmar för att avlägsna havstulpaner har Kirsten gjort den bästa 24-timmars distansen på 185,6 sjömil, men också den bästa veckodistansen på 1129,5 sjömil i morse. Detta gjorde det möjligt för henne att komma ikapp Abhilash i lördags och nu leda tävlingen.

 

28.1.2023

Dag 144

Stor dramatik: Simons vindroder går sönder

Den 27 januari kl. 181:5, 1200 sjömil nordväst om Kap Horn, meddelade tävlingsettan Simon att hans vindroder har gått sönder.

Trots hårt väder fortsätter han med stormfock och surrat roder samtidigt som han överväger hur han ska fortsätta. Han mår bra, båten har inga andra skador och han behöver ingen hjälp. Utan vindroder står det emellertid klart att tävlingen blir ytterst svår för honom.

Samtidigt öppnar Simons missöde nya möjligheter för Abhilash och Kirsten, som för närvarande ligger 50 sjömil ifrån varandra och runt 1200 sjömil väster om Simon.

 

23.1.2023

Dag 140

Först in, först ut

Simon Curwen är ute ur förbjudszonen nu och kan surfa de långa svallvågorna i Söderhavet utan begränsningar. Han har kurs mot Kap Horn och en utmärkt hastighet. 2500 sjömil västerut seglar kapten Gugg nu in i norra delen av den förbjudszonen och är nöjd över att slutligen få lämna Tasmanhavet bakom sig.

Halvvägs mellan de två är det tillbaka till det vanliga för Abhilash och Kirsten som har varit mycket snabba hela helgen. Abhilash behåller sin andraplats, men Kirsten vann 20 sjömil på söndagen, vilket drog avståndet ner till 150 sjömil i morse. Det stora lågtrycket som passerar söderut kommer att bjuda alla på vind och kämpaglöd den här veckan!

Jeremy och Ian hade en ganska lugn helg i Tasmanhavet. Sydafrikanen är äntligen tillbaka på det öppna havet som han älskar så mycket, efter sin påtvingade mellanlandning. Nästa land i sikte för dem – Snares eller Nya Zeeland. Guy som seglar längst söderut i flottan går fortfarande i goda vindar norr om lågtrycket.

20.1.2023

Dag 137

Efter många frustrerande veckor erbjuder denna fredag en mycket välkommen stund av andrum för fleeten. Kirsten får äntligen vind väster om högtrycket och seglar ikapp Abhilash, som åkt in i stiltje. Simon åker in i en avkopplande helg efter den gångna veckan, då han hade mestadels 35 till 45 knops vindar.

Michael är äntligen vid Bounty Islands och välkomnar den ganska tuffa lågtrycksfronten, som också kommer att gynna Kirsten och Abhilash under hela helgen! Ian ligger fortfarande för ankar och har avslutat sin inspektion: inga skador att rapportera.

I Chichester-klassen lämnade Jeremy Hobart i morse, efter en diet som bestod uteslutande av biffar och glass (och lite antifouling). Han kommer att dra nytta av den västliga brisen för att lämna den tasmanska kusten, som han har tittat på lite för länge. Guy seglar fortast för tillfället och matchar Simons genomsnitt i täten.

17.1.2023

Dag 134

Det går trögt för Ian, som knappt kommit framåt alls under det senaste dygnet. Snart kommer emellertid ett lågtryck med sig friska västliga, som torde ta honom de sista 60 sjömilen fram till gaten.

I Indiska oceanen har Elliott rundat Cape Leeuwin och utnyttjar en medvind som kommer att förstärkas och rotera västerut under de återstående 150 sjömilen till Fremantle, där hans vänner väntar. Guy befinner sig fortfarande på 44°S och 140 sjömil/dygnet men kommer att sakta ner under dagen med en förändring i vinden från NNV till SSV.

I Stilla havet räddar Gugg dagen med 3,5 knop i snitt i svaga vindar. Dessvärre ser det ut som om att han kommer att bromsa upp senare. Samma öde väntar Kirsten och Abhilash tusen sjömil västerut, men de samlar fortfarande bra sjömil. Kirsten dök ner till 47°S för att undkomma högtrycket i norr, Abhilash drar nytta av sin östliga position, men båda ser barometern stiga obevekligt när vinden avtar. Detta kommer att gynna Simon, den snabbaste i fleeten denna morgon.

www.goldengloberace.com

13.1.2023

Simon petade in högsta växeln igen

Vi anade att euforin skulle bli kortvarig för Michael, Kirsten och Abhilash, som har saktat ner betydligt i dag. Men de rör i alla fall på sig, österrikaren mot Snaresöarna och Kirsten och Abhilash mot förbudszonen i södra Stillahavet. Simon lever livet i omkörningsfilen i stark nordlig vind och bamsiga vågor. Han har snittat 7 knop under det senaste dygnet!

Jeremy lider av vindskugga, vattenbrist och några envisa havstulpaner. Moralen lär vara rätt låg ombord på Olleanna. Trots det är Jeremy fast besluten på att fortsätta!

Elliott, som seglar 500 sjömil från Fremantle njuter av sina sista dagar till sjöss Han väntar på en front senare, som kommer in mellan honom och hans destination. Längst bak i flottan styr Guy söderut igen, bort från högtrycket. Han är långsammare än vanligt, men på rätt sida av högtrycket. Vi är ganska säkra på att britten kommer att utnyttja det på bästa sätt!

12.1.2023

Färskvattnet sinar

Simon seglar nu halvvägs över södra Stilla havet, bara fyra veckor från Kap Horn. Endast Ian och Guy har ännu inte komit halvvägs i tävlingen ännu. Förutom Elliott, som försiktigt hankar sig fram mot Fremantle för reparation, seglar alla båtar utan utrustningsproblem.  Några av deltagarna har mycket lite färskvatten, vilket kan ändra spelet radikalt!

Guggenberger seglade genom Hobart Gate den 3 januari efter att ha suttit i stiltje i två dagar. Smått frustrerande må det varit då han hela den tiden hade Tasmanien inom synhåll. Han var glad att komma fram och bestämde sig för att stanna i två dagar för att ”städa upp båten, sova, kontrollera systemen och sy en andra uppsättning revpunkter i sitt mesansegel”. Han möttes av sitt filmteam som höll på att filma en dokumentärfilm. Båten går bra och kapten Gugg verkar nöjd med sitt liv på havets vågor.

Michael, Kirsten och Abhilash har gått mer än 100 sjömil det senaste dygnet. Det är en sträcka som höjer moralen, framförallt då ettan Simon så gott som legat stilla hela natten. Även med det instabila vädret de närmaste dagarna bör Abhilash och Kirsten anlända till förbudszonen inom de närmaste två dagarna, med Kap Horn som nästa mål! Ian närmar sig Jeremy. Britten tog in ytterligare 100 sjömil på 24 timmar, vilket minskar avståndet de två emellan till 350 sjömil!

10.1.2023

Fjutt i seglen för tätklungan

Den andra halvan av fleeten, som seglar i södra Indiska oceanen har saktat ner i morse, men har fortfarande lite vind. Särskilt Guy som flirtar med 44°S får in sydliga vindar. Elliott kör fortfarande sina dagliga 100+ mil på 90° i en lätt sydvästlig ström.

Ian var i morse den snabbaste i södra Indiska oceanen med 130 sjömil/dag. Han kommer att utnyttja fronten i kväll för att ytterligare komma ikapp Jeremy som måste lägga in lite norr i sin rutt mot Hobart. Ljusförhållandena är inte idealiska för de återstående 250 sjömilen, men havet kommer att lyckligtvis att mojna betydligt under de närmaste dagarna, kanske ett bra tillfälle att kolla Olleanna’s skrov?

Samtliga båtar i tätklungan får äntligen lite fjutt i seglen och gör mellan 5 och 6 knop. Detta tack vare det lågtryck som bildas norr om Nya Zeeland: 15 till 20 knop sydlig för Gugg, 15 knops nordan för Abhilash och Kirsten i ett grövre hav, men vem bryr sig så länge de går framåt i rask takt! Simon är fortfarande snabbast i tätgruppen, men han drar inte ifrån lika mycket längre. Han kommer att vara långsammare idag med högtrycket han får över sig.

10.1.2023

Instabilt till höger och vänster

Guy har äntligen kommit tillbaka från sin tripp söderut . Det blev en otrolig vecka som visade vilken potential han och hans Sagarmatha bsitter. Han kommer dock att sakta ner den här veckan på grund av vädret. Elliott fortsätter sitt tempo på 100 sjömil i dygnet och visar hur kvick hans Gale Force 34 kan vara. Även Elliott kommer emellertid att sakta ner den här veckan, då han hamnar in i samma barometriska svacka som sträcker sig över hela Indiska oceanen.

Det komplicerade vädret verkar gynna Ian, som ligger bara 500 sjömil bakom Jeremy. Öster om Hobart är det likadant: vädret i Tasmanhavet är mycket instabilt, men Michael kommer att få lite vind ikväll, tack vare lågtrycket i söder.

Abhilash och Kirsten kommer också att få vind i kväll och kommer äntligen att sluta tappa mil på Simon (+ 800 sjömils marginal igår morse)! Simon kommer att hamna in i stiltje, innan ett lågtryckssystem som för närvarande bildas över Nya Zeeland anländer på onsdag.

www.goldengloberace.com

9.1.2023

Simon seglar i eget vädersystem

Guys Tradewind 35 är återigen snabbast. Med 145 nm förra dygnet sällar han sig i klubben för tusen mil i veckan under natten på 1039 nm. Guy flyr från högtrycket i norr, i Chichester Class får han inget tidstillägg för att han seglar i den förbjudna zonen.

Elliott kommer att dra nytta av den norra kanten av lågtrycket i kväll för att öka farten mot Australien, och Jeremys sydliga alternativ lönar sig fortfarande med högtrycket som kommer från väster. Han är bara 400 sjömil från Hobart. Kapten Gugg är bara 300 sjömil från Hobart och 550 sjömil från Snaresöarna och står inför en komplicerad vecka när det gäller vind.

I södra Stilla havet har Kirsten och Abhilash inget annat val än att uthärda högtrycket över dem i ytterligare 24 timmar. Abhilash verkar har en fartfördel i lugnet i sin Rustler. Simon ligger 700 sjömil före Kirsten och Abhilash, ett försprång som han kommer att öka ytterligare i dag i frisk vind.

6.1.2023

Guy forsar fortsättningsvis fram

Guy är fortfarande snabbast i fleeten. Det är uppenbart att britten är mycket sen till Hobart, som ligger 3900 sjömil bort, men sådana här dagar ger en hopp om att han hinner i tid!

I mittklungan har alla vind och utnyttjar den till fullo. Elliott är tillbaka på fem knop i snitt på en Second Wind som är väldigt snabb för sin storlek och segelyta. Ian seglar i ett lågtryck och tar in på Jeremy som kommer in i lågtrycket senare i dag. Kapten Gugg föredrar en kortare rutt norr om högtrycket, vilket skapar vind men orsakar rastlös sjögång.

Abhilash och Kirsten seglar fortsättningsvis tätt intill varandra. De har äntligen fått frisk vind från söder, men möter vågor från norr…definitivt snabbare men fortfarande obekvämt. Simon fortsätter med ett betryggande försprång på omkring 600 sjömil. I Stilla havet lyckades han ta tillbaka en stor del av den ledning han förlorade vid ankomsten till Hobart!

5.1.2023

Waites är snabbast i väst

Guy Waites seglar fort för tillfället. I morse slog han åter sitt personliga dygnsrekord med 168,7 sjömil. Detta är hela fleetens bästa notering under de senaste sju dagarna. Elliott närmar sig Australien i medvind. Även han seglade över 100 sjömil det senaste dygnet.

Ian och Jeremy befinner sig i samma vindfattiga område som igår, men de närmar sig ett lågtryckssystem som fortsätter till söndag. Båda väntas anlända till Tasmanien nångång nästa vecka. Dessvärre verkar de få ett högtryck som bromsar deras framfart ju närmare de kommer.  Michael, som upplevde precis samma sak tidigare, seglade idag iväg för att vänta på svaga vindar mot Nya Zeeland.

Kirsten och Abhilash tumlar omkring i två till tre meter höga krossvågor utan vind. Inte så trevligt för dem… Ahbilash vinner fortsättningsvis terräng på Kirsten i sin smidiga Rustler och ligger nu mindre än 60 sjömil från Cape George. Simon seglar i hård sjögång med fyrameters vågor. Trots att det är vindfattigt även för honom gör han 70 sjömil per dag. Avståndet till Abhilash och Kirsten är nu omkring 500 sjömil.

5.1.2023

Simon rycker ifrån

Igår seglade Guy hela 155 sjömil på 24 timmar, vilket bara är en sjömil från hans personliga rekord på 155,8. Även Elliott gör för tillfället över 100 sjömil per dag. Amerikanen är 1300 sjömil från Cape Leeuwin, vilket motsvarar tio procent av den sträcka som hittills har avverkats i tävlingen.

Ian rundade Cape Leeuwin igår. Han och Jeremy, som ligger i mitten av fleeten, seglar nu söderut för att hitta bättre vindar. Duon är för tillfället omkring 20 procent långsammare än normalt. Detta kommer emellertid inte att pågå länge: de kommer in i ett lågtryck senare idag. Gugg som just nu pustar ut i Hobart förbereder sig för hårdare väder genom att lägga till ett rev på sitt mesansegel .

På Stilla havet har Abhilash och Kirsten råkat in i ett vindhål mellan Snaresöarna och Sydön, söder om Nya Zeeland. Längre österut drar Simon upp en allt större ledning. Han har nu sikte på Bountyöarna.

4.1.2023

Kirsten belönas för sin tapperhet

Kirsten Neuschafer har fått erkännande för den roll hon spelade i räddningen av vännen Tapio Lehtinen, efter att hans Gaia 36 sjönk 450 sjömil sydost om Port Elizabeth i Sydafrika.

Cruising Club of America har utsett henne till mottagare av 2022 års Rod Stephens Seamanship Trophy.

Utmärkelsen tilldelas årligen en seglare ”för en handling som på ett betydande sätt bidrar till säkerheten på en båt eller en eller flera personer till sjöss”.

Kirsten var den seglare som var närmast Lehtinen när hans Gaia 36 sjönk på morgonen den 18 november 2022. Inom några minuter var den finske seglaren tvungen att fatta det svåra beslutet att överge Asteria. Båten sjönk 20 minuter senare. Man vet fortfarande inte varför Asteria sjönk.

www.goldengloberace.com

3.1.2023

Ingen hastighetsfördel

Abhilash knappar in på Kirsten, vars sydligare kurs gjorde sträckan längre utan att det gav en hastighetsfördel. Simon, som fortsättningsvis seglar långt framför tvåan Kirsten, kommer imorgon att ha frisk vind. Kirsten och Abhilash har vindskuggan söder om Sydön framför sig.

Gugg anlände sent omsider till Hobart som fjärde seglare. Han har beslutat att ligga förtöjd ett tag för att vila och vänta på gynnsamma vindar inför den sista sträckan till Kap Horn.

Bakom honom fortsätter Ian att knappa in på Jeremy då han avverkade 125 sjömil på 24 timmar. I morse var han den snabbaste seglaren i södra Indiska oceanen och har ytterligare minskat sitt avstånd till sydafrikanen. Nu ligger han bara 650 sjömil efter.

Längst bak i flottan har Elliott klarat sig igenom nyårsstormen på nya krafter och fortsätter sin långsamma framfart mot Australien.

Guy seglar i sin tur i varierande vindar. Den här veckan borde han äntligen få ett jämnare väder, som motsvarar bättre sydindisk standard.

www.goldengloberace.com

2.1.2023

Fina framsteg i friska vindar

Hela fleeten gör fina framsteg i friska vindar med Guy, som har nått den förbjudna zonen vid 40°E och 40°S, i spetsen. Han har avverkat 120 sjömil under natten. Elliott kommer i morgon bitti in i den tuffa delen av stormen. I morgon ser det ut som att vädret lugnar ner sig en aning.

Ian och Jeremy har återupptagit sin östliga kurs och sin vanliga takt på 130 och 100 sjömil per dag, Jeremy är nu inom 1000 sjömil från Hobart. Michael är bara 30 sjömil från porten till Storm Bay och har äntligen fått en sydvästlig ström som driver honom framåt i 6 knop.

Simon är bara 300 sjömil från Bountyöarna, som skapar lite vind söder om Nya Zeeland. Kirsten tappar mark på Simon (330 sjömil), samtidigt som hon blir upphunnen av Abhilash (-20 sjömil i morse).

1.1.2023

Gugg har en bit kvar till filmdroppen

Michael Guggenberg har en bit kvar till filmdroppen i Hobart. Han är den fjärde seglaren som kommer till Hobart. När det sker är aningen svårt att uppskatta då vinden är lätt och farten minimal. Simon Curwen som leder tävlingen ligger nu i närheten av Nya Zeeland. Bakom honom kommer Kirsten Neuschäfer och Abhilash Tomy.