Efter ett uppehåll på några år gör det välkända märket Henri-Lloyd sin comeback på den finländska marknaden. Bakom återlanseringen står importören Trendpoint.
För 60 år sedan grundade Henri Strzelecki företaget Henri-Lloyd och började utveckla vattentäta kläder. Han blev snabbt erkänd som en pionjär inom tekniska båtkläder.
Sedan dess har företaget fortsatt att vara synonymt med innovation. Märket var banbrytande med tekniker som sömtejpning för att uppnå full vattentäthet och utvecklingen av den första nylondragkedjan.
Klassiskt och modernt
De senaste exemplen på innovation och utveckling inkluderar samarbetet med Nautor Swan och utnämningen av Knut Frostad, tidigare OS-deltagare och jorden runt-kappseglare, till ny styrelseordförande. Henri-Lloyd var även en av huvudsponsorerna för det brittiska America’s Cup-teamet 2024.
Den nuvarande kollektionen, som förenar klassiskt Henri-Lloyd med en modern touch, inkluderar allt från Offshore-stället Elite och One Design-modellen Dynamic till lättare Coastal-jackor som Sail och Breeze. Dessutom ingår den välkända Henri Oxford-skjortan. År 2024 lanserades en ny Lifestyle-kollektion som innehåller den klassiska Consort Round The World-jackan och den tidlösa Voyager Rugby-skjortan.
För närvarande säljs varumärkets kläder bland annat hos Marinekauppa. Enligt Trendpoint Ab kommer återförsäljarnätverket att expandera under 2025.
Den officiella återlanseringen av Henri-Lloyd i Finland sker i samband med båtmässan 2025.