Nautor presenterade planer på en ny Swan Maxi under båtmässan i Monaco i september. Det senaste tillskottet till Maxi-familjen blir en båt på 100 fot.
Det var en belåten Giovanni Pomati, vd på Nautor, som presenterade planerna på den nya båten. Pomati påpekade under Nautors Swan Maxi Talk, som hölls på den prestigefyllda Yacht Club de Monaco, att inget annat varv erbjuder ett så komplett utbud av Maxi-segelbåtar som Nautor. Efter lanseringen finns det fyra modeller för ägare att välja mellan: 88:an, inklusive dess helt elektriska version, 108:an som visades i Monaco, 128:an och inom en snar framtid den nya 100:an.
Pomati talade ingående om den nya Swan 100, skapad av vad han kallade ”ett dream team” bestående av Frers, Micheletti och Poggi, samt det interna teknikteamet, och betonade hur varje innovation som införs på en Swan Maxi är mer av en evolution än en revolution.
Helt i kolfiber
Nautor har anpassat sin kunskap och erfarenhet av att bygga både racing- och cruisingbåtar och den nya båten kommer att ha en konstruktion helt i kolfiber.
Swan 100:s skrovlinjer, designade av Germán Frers, är en utveckling av tidigare Swan Maxi-modeller. Bogpartiet är rakt med ett lågt placerat bogspröt för enkel segelhantering och säker ankring. Den lågt liggande ruffen är placerad bakom masten för en balanserad men samtidigt aggressiv look med en lång, ren fördäcksyta. Den öppningsbara akterspegeln skapar ett kombinerat beach club- och förvaringsområde.
Lucio Micheletti och hans studio Micheletti + Partners har skapat ett lätt och säkert däck med en stor och välskyddad gästcockpit. Den harmoniska kombinationen av trädurk och vitt skrov balanseras med glasytor för att släppa in ljus i interiören.
Flera layouter
Interiören är designad av Misa Poggi. Medan flera layouter är under utveckling, kommer den första Swan 100 att ha en ägarkabin med eget badrum i full bredd längst fram, två ytterligare gästkabiner och en VIP-kabin med egen ingång precis utanför den ljusfyllda fördäcket. Köket bredvid salongen är utformat för ägare som gillar att laga mat, och ett utrymme invid köket kan stuvas med batterier om man väljer ett hybrid framdrivningssystem. Besättningens kvarter akterut beskrivs som rymliga.