Två kompisar från Helsingfors grundade nyligen en hemleveransservice som är specialiserad på tvätt och polering av båtar.
Eemeli Larstes (22) och Mikael Vainios (22) företag Kotisataman venepesu (Hemmahamnens båttvätt) är verksamt i huvudstadsregionen med hemleverans. Hemleverans innebär att varor och tjänster levereras till kundens hem, eller i detta fall till brygga.
Ända sedan barndomen
Under sommaren har budskapet spridits bland båtfolket, och idag sysselsätter tvätt- och poleringsarbetet de unga männen regelbundet.
”Vi har bott i kustområdena i östra Helsingfors hela våra liv och alltid hållit på med båtar. Jag har också arbetat på en båtservicestation i Helsingfors under tre somrar. Därifrån har jag samlat på mig en mängd olika erfarenheter om båtlivet”, säger Larste.
Arbetet blev intressant när killarna såg hur stor skillnad en noggrann tvätt och polering kan göra för utseendet på en båt. De tjänster som erbjuds av företaget fokuserade ursprungligen enkom på tvätt och polering, men har utökats i takt med att de lärt sig nya saker.
Dagens repertoar omfattar tvätt, polering, vaxning och vattenslipning. Dessutom erbjuder företaget behandling av olika typer av mer krävande ytor, såsom underhåll av keramiska beläggningar, patching av glasfiberytor samt specialtvätt och oljning av teakytor.
Företagsamhet
Företaget är männens första erfarenhet av egenföretagande. Som man kanske kan förvänta sig, har början inte varit helt fri från utmaningar.
”Det svåraste med att starta ett företag har varit osäkerheten kring de egna besluten. Ingen säger åt dig vad du ska göra, du måste lära dig allt själv. Lyckligtvis är vi båda så ihärdiga och obevekliga att små motgångar inte skadar, utan snarare ger oss mer styrka att lära oss av dem. Dessutom var det svårt att sälja tjänster till båtägare, särskilt i början. Vi visste inte var vi skulle börja eller vem som skulle köpa våra tjänster, men vi har fått kläm på det. Det har också gjort det lättare att hitta kunder, eftersom ryktet om bra service ofta sprider sig snabbt i båtvärlden”, berättar Larste.
Den svåraste delen av själva jobbet har varit att hantera självkritiken. Till exempel kan små repor som inte kan tas bort med en polermaskin ofta lite för stora irritationsmoment.
”Vi är båda tillräckligt ambitiösa för att även de minsta repor och smuts irriterar, men vi gör naturligtvis vårt bästa för att bli av med dem”.
Förtöj ordentligt
Larste säger att inlärningsprocessen inte heller har varit helt problemfri.
”I våras gjorde vi ett litet misstag när vi övade på att vattenslipa i vår egen hemmahamn. Vår vän lärde oss hur man vattenslipar med sina egna maskiner och vi fick prova att slipa på vår familjebåt. Efter lektionen satte vi tillbaka båten i bryggan och gav oss direkt ut för att köpa våra egna maskiner. Vi var så entusiastiska över vattenslipningen att vi fäste boglinan slarvigt. Det ledde till att grannarna snart ringde och sa att båten seglar omkring i viken endast fäst med bojlinan. Som tur var hjälpte de vänliga grannarna till och båten kunde sättas på plats utan att något allvarligt hände. Nu kan vi säga med hela hjärtat att i framtiden kommer linorna att vara noggrant förtöjda”.