Det har varit och är fortfarande speciella tider i båtbranschen. Pandemin hämtade en ökad båtförsäljning med sig i kölvattnet men också problem med leveranser. Då pandemin väl var över hann branschen knappt hämta andan innan världsläget försämrades och ekonomin blev osäker.
Det är framför allt mindre motorbåtar som tappat i försäljning. Båtprisen har gått upp, material och arbete kostar mer och räntorna är högre. Båtarna är minst tio procent dyrare, för en del är höjningen större. Större och dyrare båtar säljer dock stabilt, kanske mest beroende på ett annat köpbeteende för dessa.
”Mindre båtar säljs ofta med finansiering. Då det är stramt och oroligt i ekonomin är det få som vågar ta finansiering med sju procents ränta. Intresse för båtar finns men de ekonomiska realiteterna bromsar”, säger Niclas Hammarstrand, ägare till Harry Hansson Marincentrum Ab i Göteborg.
Stilla för mindre båtar
Företaget säljer bland annat Uttern, mindre och mellanstora motorbåtar.
”Tidigare i år hade vi beställt 32 Uttern-båtar, vi fick avbeställa alla och gick in för att sälja de vi hade i lager. Det står nästan stilla på småbåtssidan, vi har sålt tre Uttern i år. Vi får fokusera på att sälja de båtar vi har och eftermarknaden blir allt viktigare. Efter att Ryssland inledde krig i Ukraina förändrades allt”, säger Hammarstrand.
Harry Hansson Marincentrum säljer också finsktillverkade Sargo, större och dyrare båtar men med köpstarka kunder. Också Sargo blir dyrare, dels båtarna i sig men den svenska kronans låga värde gentemot euro bidrar också till höjningen.
”Till exempel Sargo 31. Den säljer vi i dag för 4,25 miljoner kronor, nästa år kostar den 4,9 miljoner. Sargo 33 kostar i dag ca. 4,6 miljoner, nästa år 5,6 miljoner”.
Niclas Hammarstrand säljer gärna Sargo även om det är dyra båtar. Kunderna är köpstarka och det görs köpeavtal mellan företag och kund. Som företagare uppskattar han kvalitet.
”Sargo står för hög kvalitet, ytterst sällan något fel. Fel på mindre båtar ger oproportionerligt stora besvär och kostnader”.
”Det är andra tider nu. Förut visste man på ett ungefär hur många båtar av olika typ man kommer att sälja men i dag är det osäkrare. För oss är det bra att ha också större båtar i utbudet”, säger Niclas Hammarstrand.
Text: Henrik Laurén