Samtidigt som OS i Paris körde igång seglades det på toppnivå på Östersjön. Den 635 nautiska mil långa Roschier Baltic Sea Race präglades av snabba båtar, internationella toppseglare och utmanande förhållanden.
Den amerikanska Volvo 70:an Tschüss 2, förstärkt av havskappseglingens största superstjärna, fyrfaldiga Volvo Ocean Race-vinnaren Stu Bannatyne, var till slut helt överlägsen i alla sina klasser i Roschier Baltic Sea Race: tävlingens snabbaste båt, totalvinnare och etta i sin IRC Zero-klass. Som tredje snabbaste och bästa finska båt seglade Arto Linnervuo sin Infiniti 52 Tulikettu Redkik Racing till mållinjen.
”Tschüss 2 är utan tvekan en av de tuffaste båtarna i havskappseglingens historia, som har under olika namn har vunnit alla de största tävlingarna. Det var en stor ära att se båten på Östersjön och tävla mot den,” säger Linnervuo.
Många namn
Tschüss 2 byggdes 2011. Under sina tidigare ägare har den vunnit bland annat Volvo Ocean Race 2011-12 under namnet Groupama, Sydney to Hobart Yacht Race 2016 under namnet Giacomo, och Rolex Fastnet Race 2019 under namnet Wizard. Och nu har den alltså även erövrat herraväldet över Östersjön.
Det nya banrekordet, som slog den snabbaste tiden från det första Roschier Baltic Sea Race för två år sedan med nästan ett dygn, skrivs nu 2 dagar, 5 timmar, 6 minuter och 41 sekunder. Näst snabbast på den krävande och stormiga banan var svenska Carkeek 52 Rán, som Linnervuo ser som sin huvudmotståndare. Rán och Tulikettu är de modernaste och mest omtalade offshorekanonerna byggda i kolfiber, och de förväntas vinna RORC-tävlingar de kommande åren.
”Jag trodde att vi vid det här laget skulle ha kunnat sätta press på Rán. Vi var inte riktigt där ännu, men annars är jag nöjd med de nya lärdomar vi fått”, fortsätter Linnervuo.
Tulikettu var den tredje snabbaste båten i tävlingen, men slutade fyra i sin IRC Zero-klass och först 23:e i den totala rankingen där resultaten beräknas med handicaptal. Den bästa finska båten i IRC Overall-tävlingen var Perttu Monthans Tenet. Handikapptävlingar är en väsentlig del av offshoreseglingens traditioner. De ger vilken båt som helst möjlighet att tävla mot andra båttyper och utmana världens snabbaste båtar, eftersom de sista båtarna i mål kan ha mycket bättre vindförhållanden än tävlingens ledande båtar.
”För Tulikettus del, som var tävlingens enda foilande båt, var förhållandena till slut ogynnsamma. Det fanns tillräckligt med vind på vissa ställen, men vindvinklarna och vågorna var inte sådana att vi kunde dra full nytta av foilsen. Jag är fortfarande fast övertygad om att det kommer dagar då vi kan vinna världens största RORC-tävlingar,” försäkrar Linnervuo.
Havskappseglingens comeback
Roschier Baltic Sea Race har stärkt tron på att finsk havskappsegling gör comeback. Nu, när de för finländare välkända Whitbread Round the World- och Volvo Ocean Race-tävlingarna inte längre hålls i sin ursprungliga form, är RORCs största deltävlingar de mest prestigefyllda offshoretävlingarna i världen.
”Vi är mycket nöjda med tävlingen. Den fick mycket uppmärksamhet runt om i världen, trots att OS pågår samtidigt”, säger RORCs vd, australiensaren Jeremy Wilton, som själv deltog i tävlingen ombord på den norska båten Enderpearl.
Tävlingsarrangören Ocean Racing Alliance (ORA) kommodor Ari Känsäkoski, som tävlade i samma Enderpearl-team som Wilton, har lyssnat på deltagarnas feedback.
”Förväntningarna på Roschier Baltic Sea Race är höga. Jag kan knappt vänta och se hur många fler båtar och team vi kommer att ha här om två år. Feedbacken har varit överväldigande positiv,” glädjer sig Känsäkoski.
Enligt Linnervuo kan Roschier Baltic Sea Race, vars rutt går från Helsingfors till Stockholm och tillbaka till Helsingfors via Gotland samt förbi de estniska öarna Saaremaa och Hiiumaa, mycket väl växa till att bli en händelse i nivå med de största RORC-tävlingarna.
”Nu hade vi med över 40 båtar. Jag ser det inte som omöjligt att antalet skulle kunna växa till över hundra båtar under detta årtionde. Värdet av detta evenemang för finsk offshoresegling är enormt,” säger Linnervuo, som arbetar som delägare och jurist hos tävlingens huvudsponsor, Roschier.
Tulikettu och RORC-seriens uppmärksamhet i finsk media kommer sannolikt att öka efter Paris-OS när Finlands största seglingsmedaljhopp Sinem Kurtbay och Akseli Keskinen ansluter sig till Tulikettus besättning. Redan i Roschier Baltic Sea Race gjorde Oskari Muhonen, som precis missade att kvalificera sig till OS och är trefaldig världsmästare i Finnjolle under 23 år, ett utmärkt jobb som Tulikettus rorsman och bidrar till uppmärksamheten kring Tulikettu som ett framtida toppteam.
Stu Bannatyne, som fungerar som huvudtränare för Tulikettu, ser en ljus framtid för finsk offshoresegling.
”Dessa olympiska seglare har redan så stor erfarenhet av sporten att de har en naturlig känsla för högkvalitativ segling. Det handlar mer om att de ska lära sig Tulikettus egenskaper och arbeta som ett team i offshoreförhållanden. Ni kan vara mycket stolta över att ni nu har en offshoretävling som kan jämföras med världens mest legendariska tävlingar. Finsk offshoresegling gör en ny uppgång till världstoppen, och det är fantastiskt att vara en del av det,” säger den 53-årige nyzeeländaren Bannatyne.
Prisceremonin för Roschier Baltic Sea Race hålls i Skatuddens gästhamn (MarinaBay) på fredagskvällen den 2 augusti klockan 18.00. De tre bästa besättningarna i varje klass kommer att belönas. Resultaten från Helsingfors-etappen räknas in i RORCs totala serie, som omfattar 16 deltävlingar runt om i världen.
RESULTAT
RORC Roschier Baltic Sea Race, 27.7. – 1.8.2024, Helsingfors
Tävlings snabbaste båt (Line Honours):
Tschüss 2 (USA)
Rán (Sverige)
Tulikettu Redkik Racing (Finland)
Totalresultat (IRC Overall):
Tschüss 2 (USA)
Garm (Sverige)
Team Pro4U (Sverige)
Bästa finska båt:
Tenet (Finland)
IRC Zero:
Tschüss 2 (USA)
Rán (Sverige)
Swee (Sverige)
Tulikettu Redkik Racing (Finland)
IRC One:
Garm (Sverige)
Nola (Estland)
Ginkgo (Tyskland)
IRC Two:
Team Pro4U (Sverige)
Tenet (Finland)
Irie (Finland)
IRC Two-Handed:
Jolene (Sverige)
Irie (Finland)
Vitesse (Sverige)
FinRating:
Garm (Sverige)
Jolene (Sverige)
Tenet (Finland)