Finlands första laddnätverk för båtar öppnar på Saimen

Foto: Schneider Electric

Nu ska det bli lättare för elbåtar att färdas på Finlands största insjö. 

S:t Michel stad bygger tillsammans med Schneider Electric och Amplit Finlands första publika laddstationsnätverk för elbåtar. I tre livliga hamnar på Saimen – Anttola, Kallioniemi och St Michel – installeras både DC-snabbladdare och AC-basstationer. Det är ett i europeisk skala sällsynt projekt som syftar till att skapa en grund för tillväxten av den elektriska sjötrafiken.

Beställare av projektet är S:t Michel stad och huvudentreprenör är Amplit. Bygget av laddnätverket ingår i det bredare projektet Virtaa Vuoksen vesistölle, som finansieras av landskapsförbundet i Södra Savolax med stöd från Europeiska unionen. Installationen av laddstationerna inleddes i juli och helheten tas i bruk den 28 augusti 2025.

En grund för tillväxten av elbåtar

Schneider Electrics kundansvarige Mika Suur-Askola ser projektet som ett viktigt steg för att främja den elektriska sjötrafiken.

“Gästhamnarna står inför något nytt när antalet elbåtar växer. Laddinfrastrukturen saknas dock nästan helt. Projektet i S:t Michel fungerar som ett utmärkt exempel på hur kommuner och andra branschpionjärer i praktiken kan främja den elektriska sjötrafiken”, säger Suur-Askola.

S:t Michels stads energingenjör Erkka Kanerva betonar att utvecklingen av den elektriska trafiken också har skapat ett behov till sjöss.

“I S:t Michel har det vuxit fram ett företagskluster som satsar på tillverkning av elektriska vattenfarkoster. Samtidigt har den elektriska infrastrukturen på Saimens vattenområde varit nästintill obefintlig”, konstaterar Kanerva.

Säkerheten först

Amplit och Schneider genomförde helheten enligt principen nyckelfärdigt. Schneider levererade teknologin, utbildade installatörerna och stödde projektet som expert. Amplit ansvarade för elplaneringen, byggandet och installationerna.

Amplits projektchef Joni Kupiainen påminner om att vatten och elektricitet är en kombination där säkerheten är särskilt viktig.

“Projektet är tekniskt sett ganska enkelt men kräver specialkompetens inom elsäkerhet i bryggkonstruktioner, variationer i vattennivån och skyddsanordningar, säger Kupiainen.

Amplits planeringsteam samarbetade nära både med bryggleverantören och Schneiders produktutveckling för att kunna ta hänsyn till bryggans rörelser och andra förhållanden i planeringen.

Potentiell exportprodukt

Den laddinfrastruktur som byggts på Saimen är ett av de första publika laddningsnäten för elbåtar i Europa. Schneiders Suur-Askola ser exportpotential i projektet:

“Det här projektet är en bra grund som kan dupliceras och skalas upp för export vart som helst i världen”, säger han.

Amplits projektchef Teemu Nieminen påminner om att elektrifieringen av sjötrafiken befinner sig i samma situation som elbilarnas tidiga skede.

“Det behövs laddinfrastruktur och hemmaladdningsstationer för att eldrivna farkoster ska bli vanliga” betonar Nieminen.

Tre stationer, nio laddpunkter

Det nätverk som byggts i St Michel består av tre snabbladdningsstationer och sex normalladdningsstationer. Den sammanlagda laddeffekten är 312 kilowatt. Totalt finns sex CCS2-kontakter och sex Type2-uttag. Betalning kan ske via eParking-appen och med de vanligaste betalkorten.

Laddstationsnätverket tas officiellt i bruk torsdagen den 28 augusti 2025.

se.com