Bavaria firar dubbel födelsedag

Foto: Bavaria Yachts

På det tyska företaget Bavaria är man van vid att göra saker i lite större skala. Därför är det ingen större överraskning att varvet inte bara firar en födelsedag i år, utan två betydande årsdagar samtidigt.

I perfekt tid för Oktoberfest firar man dubbla jubileer hos Bavaria Yachts i Tyskland: företaget, som inledde sin verksamhet med segelbåtar, fyller 45 år i år, medan motorbåtsavdelningen firar sitt 25-årsjubileum.

Om vi ska vara noga, rullades de första Bavaria-prototyperna (Bavaria 707) ut från den gamla fönsterfabriken i Giebelstadt redan 1978. Vid den tiden fokuserade företaget, som grundades av Winfried Herrmann, främst på produktion av PVC-fönster.

År 1979 anses dock vara året då Bavaria grundades, eftersom varvet då öppnade en ny produktionsanläggning på 5 000 kvadratmeter. Detta blev förstås ett betydande steg i företagets tillväxt. Samma år utnämndes Axel Monhaupt till chefsdesigner.

Produktionen kom snabbt igång, och redan inom några månader kunde Bavaria tillverka fem båtar i veckan. Den snabba tillväxten och effektiviteten speglar företagets industrialiserade synsätt på båtproduktion, vilket skiljde det från många konkurrenter.

Antalet båtar som Bavaria har tillverkat är verkligen imponerande. Genom åren har varvet producerat nästan 160 olika modeller av segelbåtar och har sammanlagt byggt 43 000 segel- och motorbåtar.

Idag bygger Bavarias segelbåtsdesign starkt på italienska traditioner. På bilden seglar varvets nya C-Line-båtar. Foto: Bavaria Yachts

Passionerad förbättrare av effektivitet

Bavarias grundare, Winfried Herrmann, insåg tidigt att båtarna skulle vara i linje med tidens anda och prissättas lägre än konkurrenternas. ”De handbyggda båtarnas tid är förbi,” deklarerade Herrmann.

Således fokuserade Bavaria på industrialiserad produktion, vilket möjliggjorde kostnadsminskningar. De snabbt växande försäljningssiffrorna visade att Herrmann hade haft rätt: Bavarias kommersiella framgång var fenomenal, och företaget etablerade snart sin plats på marknaden.

Bavarias produktionsprocess skilde sig alltså redan från början från den traditionella båtbyggarkonsten i små verkstäder. Herr Herrmann var en passionerad förbättrare av effektivitet och rationalisering, som redan i fönsterfabriken övervakade sina anställdas prestationer med ett tidtagarur.

Den industriella ansatsen återspeglades också i båtbyggandet, och under Herrmanns ledning kunde Bavaria producera båtar betydligt billigare än sina konkurrenter. Herrmanns tankesätt sammanfattades i hans andra legendariska uttalande: ”Vi kommer att omdefiniera prissättningen inom båtbyggande!”

Låter det bekant? Just det, Winfried Herrmann har med rätta jämförts med bilindustrins stora visionär och industrialismens förgrundsfigur, Henry Ford.

CNC-fräsar för bearbetning av däck och skrov, fyra produktionslinjer för utrustning av båtar, samt en målningslinje för att färdigställa varvets egenproducerade inredning är bara några av de produktionstekniker som Herrmann använde för att modernisera och effektivisera båtproduktionen.

Intressant nog ligger Bavarias produktionsanläggning i Giebelstadt, mitt i Tyskland – omgiven av fält, hundratals kilometer från närmaste havskust.

Charter lönar sig

Förutom Herrmann spelar båtmäklaren och charterexperten Josef Meltl en betydande roll i Bavarias framgångssaga.

Meltl var med från början av Bavaria Yachts verksamhet och bidrog med värdefull marknadskunskap från den fascinerande världen av både charter och båtmäkleri. Han spelade en stor roll när Bavaria gick in på chartermarknaden, och blev senare också delägare i företaget.

Bavaria 46 Holiday, som lanserades 1985, var den första segelbåten som särskilt optimerades för charteranvändning. Denna modell kan fortfarande ses i somliga charterfleets idag.

På Bavaria Yachts fabrik i Giebelstadt har ett enormt antal segel- och motorbåtar tillverkats genom åren. Foto: Bavaria Yachts

Under de senaste åren har Bavaria Yachts hämtat inspiration från Italien i sin design.

Den nya Bavaria C-Line-serien har drag av det italienska, inte bara när det gäller utseendet utan också i seglingsegenskaperna. Seriens flaggskepp, Bavaria C57, som lanserades 2017, är designad av det italienska företaget Cossutti Yacht Design. Efter C57:an har varvet producerat fem andra modeller i C-Line-serien. Bland dessa har särskilt C42:an, även ritad av Cossutti, kammat hem prestigefyllda utmärkelser; den utsågs till Årets segelbåt i Europa i familjesegelbåtsklassen i år. C46:an vann samma titel 2021.

Prisbelönta motorbåtar

Vid millennieskiftet utvidgade Bavaria sin verksamhet till att omfatta tillverkning av motorbåtar.

Företaget grundade en helt ny avdelning, Bavaria Motorboats (BMB), som fick sin egen logotyp och profil vid båtmässorna. BMB:s första modell var 27 Sport, designad av de kända båtdesignerna Japec och Jernej Jakopin. Deras företag, J&J Design, hade tidigare designat flera framgångsrika Bavaria-segelbåtar och fortsatte nu med motorbåtar på samma linje, vilken sömlöst kombinerade volym och prestanda. 30 Sport, ritad av J&J Design, utsågs till Årets motorbåt i Europa 2009.

Samtidigt utvecklade Bavaria också den andra generationens Sport-Line-modeller samt Deep Blue 46:an, som var särskilt riktad mot den amerikanska marknaden och skapades i samarbete med BMW Design USA. Pressen var entusiastisk över nyheten och berömde inte bara den mycket moderna designen, utan också det ovanligt stora boendeutrymmet med tre hytter under däck.

Bavaria Deep Blue 46, som lanserades i början av förra decenniet, är fortfarande en av de vackraste båtarna i sitt segment. Foto: Bavaria Yachts

År 2013 tog en ny aktör över ansvaret för designen av BMB. BMW Design förblev partner i Bavarias utvecklingsteam, men nu fick Marco Casali och hans team från Too Design i Rom huvudansvaret. Casalls grupp skapade den tredje generationen av Sport-Line-serien.

Under Casalis ledning lanserade Bavaria Virtess 420:an, som var företagets första motorbåt med flybridge. Den utsågs till Årets motorbåt i Europa i sin kategori och röstades fram som årets bästa motorbåt i Storbritannien 2012.

Bavarias framgång inom motorbåtar har sedan dess fortsatt stadigt. År 2016 vann Sport 360 Best of Boats-priset, vilket lade grunden till den nydesignade Sportline-seriens popularitet.

Modellerna som följde efter Sport 360, såsom S29:an, S30:an och S45:an, blev några av varvets mest producerade båtar. R40:an, som presenterades 2017, tillförde ytterligare lyx till sortimentet. Från och med 2020 har Bavarias motorbåtsavdelning fokuserat på SR-Line, där framförallt SR41:an och SR36:an har fått internationellt beröm. Dessutom utsågs SR33:an till Årets motorbåt i Frankrike 2023.

bavariayachts.com