Modedesignern Peik Westerlund har hämtat inspiration från både nutida och historiska havsyrken där arbete och vardag är tätt sammanvävda – som hos fiskare, fyrvaktare och sjömän.
I slutet av maj riktas de modemedvetnas uppmärksamhet mot Aalto-universitetet, där studenter som tar examen från kandidat- och magisterprogrammet i mode-, kläd- och textildesign presenterar sina examensarbeten.
En av deltagarna i den gemensamma utställningen Näytös/Näyttely25 är Peik Westerlund. Hans kollektion är djupt förankrad i den finländska skärgårdens karga skönhet och utforskar kustsamhällenas liv, kultur och historia.
Utgångspunkten är arkivstudier av historiska arbetskläder, marinuniformer och traditionella segel. I sitt arbete för Westerlund samman havets råa väsen med ett distinkt modernt uttryck.
“Havet har sin egen rytm – det lugnar, men får en samtidigt att känna sig liten. Jag ville att en saltstänkt havskänsla skulle genomsyra hela kollektionen”, säger Westerlund.
Westerlund har tillbringat somrarna ombord på familjens segelbåt i den finländska skärgården – en erfarenhet som format både känslan och materialiteten i hans arbete.
Kollektionen omfattar både dam- och herrplagg, handgjorda med starkt fokus på material och hantverk. Naturliga fibrer som ull, lin och bomull bildar grunden, kompletterade med läder, återanvänd päls och tekniska textilier.

Med referenser till historiska marina uniformer och arbetskläder undersöker kollektionen hur plagg fungerar i krävande miljöer – och hur de förändras genom slitage och tidens gång.
Hållbarhet är en röd tråd
Återanvändning av material, digital mönsterkonstruktion med CLO-3D och minimering av spill i prototypstadiet spelar en central roll. Den kreativa processen har varit intuitiv och praktisk, vägledd av Westerlunds egna minnen och erfarenheter från segling i den finländska skärgården.
”Digitala verktyg som CLO-3D hjälpte mig minska avfall och spara tid under prototypfasen, men tvingade mig också att tänka om kring själva formgivningen. Utan fysiska begränsningar kunde jag fokusera fullt ut på mina viktigaste designidéer och ge dem form”, fortsätter Westerlund.
CLO-3D är ett avancerat 3D-modelleringsprogram för mode- och textilindustrin. Det används för att skapa digitala prototyper av kläder – alltså virtuella plagg som ser verkliga ut, rör sig realistiskt och kan provas på digitala modeller.
Material möter minne
Nya textila uttryck växte fram genom experiment: filtning av ull till skulpturala former, ett segelinspirerat tyg i organza, glasfibernät och latex, samt värmeformad nylon i shiboriliknande veck. Läder och ull kombineras med grova metallbeslag.

Shibori är en traditionell japansk textilfärgningsteknik i vilken man viker, snurrar, syr, binder eller knyter tyg på olika sätt innan det färgas, vilket skapar unika mönster där färgen inte tränger in i de hopknutna delarna.
”Det finns en skönhet i patina – i hur kläder formar sig efter livet. Det är just det jag har försökt uttrycka genom textur och form”.
Du kan bekanta dig med Peik Westerlunds arbete via hans Instagram-profil.
Näytös/Näyttely25 är öppen 16–31 maj 2025 på Otnäs campus, i Väre-byggnaden, Otnäsvägen 14, Esbo. Utställningen har fri entré och är öppen för alla. Tillhörande modeshow kan följas live på aalto.fashion eller på Instagram @aalto_fashion torsdagen den 22 maj 2025 med start kl. 20.30.
Öppettider:
Måndag–fredag kl. 10–20
Lördag kl. 10–17
Söndag stängt
