Insatserna är höga när den helt nya XR 41 korsar startlinjen nästa år. Ambitionen är att visa starka resultat under ORC 2025.
”Det känns fantastiskt att vara tillbaka på kappseglingsscenen”, säger VD Kræn Brinck Nielsen. ”X-Yachts är känt för att bygga handgjorda prestandabåtar, men vårt varumärke byggdes ursprungligen för kappsegling på högsta nivå.”
Ett tidigt beslut var att inte göra båten till ytterligare en one design-klass. Istället utvecklades ett helt nytt sätt att närma sig förändrade ratingparametrar: XR 41 kan kontinuerligt utvecklas, och årliga uppgraderingar kommer att erbjudas till alla ägare. Bortsett från ratingaspekter är XR 41 en snabb kappseglingsbåt i sig och kommer att vara konkurrenskraftig i en mängd olika tävlingsformat.
Två versioner
En viktig aspekt har varit att säkerställa båtarnas andrahandsvärde. X-Yachts är känt för att bygga båtar som håller i årtionden, och XR 41 är inte bara en kappseglare – den är också designad för sportig cruising. För att tillgodose detta är delar av interiören konstruerade i moduler som kan tas bort för kappsegling och installeras igen för snabb cruising. Dessutom kommer XR 41 i två versioner: Race och Sport.
Det danska varvet har en lång tradition av att göra allt in-house, men den här gången sammansattes ett team, som förstärktes med externa specialister.
”Vi ville vara helt säkra på att vi hade tillgång till den bästa möjliga kunskapen, särskilt när det gäller optimering för ORC, men också IRC, den näst mest använda ratingregeln i världen”, säger Brinck Nielsen.
Revolutionerande
XR 41:s designteam inkluderar Sea Performance med Casper Nielsen, en CFD-expert med stor erfarenhet av ratingoptimering. En annan nyckelspelare är Vmax Yachting, lett av Max Gurgel, en framstående expert på rating och dataanalys. Surge Projects med Javier Jaudenes involverades för att hjälpa till med utformningen av särskilt däckslayout och interiör. Dessutom bidrog professionella seglare som Bouwe Bekking och Jesper Radich med sin praktiska erfarenhet. För rigg och segel anlitades North Sails International.
”Vi ser denna båt som en revolution,” säger Brinck Nielsen. ”Så vitt jag vet har ingen gjort detta tidigare – utvecklat en produktionskappseglingsbåt med en sådan högteknologisk approach – till exempel har vi använt neurala nätverk och AI för skrovoptimering. Strategin har varit att fokusera specifikt på ORC kategori B och att positionera båten i den snabbaste delen av den fleeten.”
XR 41 lanseras officiellt på Boot Düsseldorf i januari 2025.