SBF lanserar skräddarsytt rekryteringspaket

Bild: Pive Toivonen

Segelföreningar får nu ökat stöd för medlemsrekrytering genom konceptet ”I gott sällskap på vattnet – Gå med i en båtklubb”.

Segling och Båtsport i Finlands (SBF) nya koncept syftar till att locka nya medlemmar och ge verksamheten kring segelföreningar större synlighet. Marknadsföringsmaterial, illustrerat av konstnären Pive Toivonen, är tillgängligt för klubbarna att använda på bland annat webbplatser, sociala medier, vid evenemang och som affischer.

Klubbarna får tillgång till digitala affischer där de kan lägga till sin egen kontaktinformation, samt ”Gå med i en båtklubb” -logotypen som kan användas i egna bilder och sociala medier. Dessutom finns banners för webbplatser och annat kommunikationsmaterial som kan hämtas från SBF:s bildbank. Materialen är endast tillgängliga för organisationens medlemsklubbar.

Gratis på Föreningstorgen

SBF stöder klubbarna även genom sin egen kommunikation, och på våren arrangeras kampanjen Gå med i en båtklubb, som får särskild uppmärksamhet på sociala medier. Dessutom kan klubbarna delta gratis på båtmässornas Föreningstorg, som ger möjlighet att visa upp sin verksamhet för en bred publik.

Som en del av medlemsrekryteringen påminner SBF även om Tillsammans till sjöss-sommarkampanjen, som syftar till att locka nya medlemmar genom öppna seglingsevenemang.

Målet är att så många som möjligt som är intresserade av segling ska hitta vägen till båtklubbarna och få de bästa förutsättningarna för att röra sig på vattnet.

spv.fi