/

Östra Nylands skärgårdsturism saknar tydlighet

Foto: Fredrik Eriksson

De flesta fastboende och fritidsboende i Östra Nyland anser att utvecklingen av skärgårdsturismen är viktig. De största utmaningarna är tillgången till skärgården, bristen på en tydlig identitet för området och otillräckliga tjänster.

En invånarenkät genomförd av yrkeshögskolan Haaga-Helia bland invånare i Sibbo, Borgå och Lovisa visar att de anser utvecklingen av skärgårdsturismen vara viktig. I utvecklingen av skärgårdsturismen tror man att evenemang, kryssningsrutter, aktivitetsutbud och boende kan öka områdets attraktionskraft. De största utmaningarna är dock tillgången till skärgården (82 % av respondenterna), bristen på en tydlig identitet för området (77 %) och otillräckliga tjänster (70 %). Förslagen på förbättringar fokuserade främst på att förbättra tillgängligheten, utveckla turisttjänsterna och stärka marknadsföringen.

Identiteten saknas

Invånare och fritidsboende i Östra Nylands skärgård upplever att området saknar en tydlig identitet eller ett varumärke som kan användas i turistmarknadsföring. Respondenterna anser att kommunerna bör samarbeta för att skapa ett enhetligt varumärke och involvera lokala företagare i processen. Som exempel nämns marknadsföringen av skärgårdens ringväg i Åbo och Ålands skärgård.

Närheten till huvudstadsregionen och Helsingfors-Vanda flygplats ger Östra Nylands skärgård en konkurrensfördel inom turismen. Mer än hälften av respondenterna, särskilt de fastboende i Sibbo, Borgå och Lovisa, är intresserade av att verka som turismföretagare.

Skärgårdstjänster

Att stötta entreprenörskap ses som en viktig del av regionens utveckling, eftersom turism inte bara handlar om besöksmål och naturupplevelser utan också om näringsverksamhet där företagare skapar upplevelser och genererar turistintäkter. För att utveckla turismen krävs satsningar på nya skärgårdstjänster och bättre synlighet för besöksmål.

De populäraste turistmålen är lättillgängliga och välkända skärgårdsdestinationer som Pellinge, Emsalö, Svartholm och Norrkullalandet. Enligt svaren är det dock svårt att hitta information om befintliga skärgårdsdestinationer och tjänster. Därför vore det viktigt att utveckla båt-, kryssnings- och förbindelsebåtsrutter både mellan fastlandet och öarna samt längs kusten. Kommuner och företagare bör tillsammans satsa på att förbättra kommunikationen kring skärgårdsturismen.

Miljöpåverkan

Omkring hälften av respondenterna anser att skärgårdens turismtjänster är medelmåttiga, medan över en tredjedel upplever dem som dåliga eller mycket dåliga. Särskilt användningen av lokal tradition ses som en outnyttjad möjlighet – till exempel kan fisketjänster och evenemang skapa inkomster för turistföretagare i Östra Nylands skärgård. För att turismen ska utvecklas och kunna erbjuda bättre tjänster krävs ekonomiska satsningar på både nya och befintliga skärgårdstjänster.

De flesta respondenter har en positiv inställning till skärgårdsturister, men de som bor i skärgården är något mer reserverade än de fastlandsboende. En majoritet av respondenterna ser neutralt på turismens miljöpåverkan eller är inte oroade över den, men 42 % uttrycker en viss oro. De som bor i skärgården är oroade över trängsel och försämrade tjänster.

Naturupplevelser i fokus

Enligt respondenterna är den mest positiva effekten av skärgårdsturismen möjligheten att njuta av naturupplevelser. Skärgårdsturismen kan erbjuda unika upplevelser och stärka det lokala näringslivet, men dess utveckling måste ske med hänsyn till miljöns hållbarhet och de lokala invånarnas välbefinnande.

Undersökningen genomfördes av yrkeshögskolan Haaga-Helia inom ramen för projektet Saariston syke, som fokuserar på utvecklingen av skärgårdsturismen i östra Nyland. Studien kartlade hur fastboende och fritidsboende upplever den nuvarande situationen, vilka effekter turismen har på miljön och lokalsamhället samt hur de vill se skärgårdsturismen utvecklas.

Enkäten besvarades av 251 personer från olika kommuner, både fastboende och fritidsboende. Resultaten används för att ta fram nya produkter och tjänster i samarbete med lokala företagare, stärka skärgårdsturismens synlighet och uppmuntra invånarna till småskaligt företagande.

haaga-helia.fi