Leg 3 vecka 2
”För en gångs skull hittade Galiana WithSecure vinden medan andra tappade den”, sa Tapio Lehtinen på sin födelsedag.
Explorer fick sin motor lagad och kunde lämna Auckland på tisdagen. Hon ligger nu mer än 500 sjömil efter de andra, på grund av motvind strax efter nordudden. Sterna har gjort bra ifrån sig för att komma ikapp de andra. Finländarna låg mycket bra till, då de turades om att leda IRC.
Stadigt framåt i varierande hastigheter
För tillfället är medelhastigheterna ganska bra, trots det utmanande högtrycket öster om Nya Zeeland. Spirit of Helsinki hade seglat upp sig i täten tills det blev tvärstopp efter att båten kom för nära högtrycket. På samma plats stannade också Outlaw, som dock lyckades kroka söderut för bättre vindar.
Efter starten i Auckland blev det tydligt att de tvåmastade båtarna led av motvinden. Galiana WithSecure, den äldsta båten i fleeten och den enda jawlen, hade en särskilt trög båtfart och attackvinkel. Den öppna vinden har ändrat på situationen, och Galiana WithSecure har sen dess haft några av fleetens bästa genomsnittliga hastigheterna och dagliga distanserna. I torsdags låg båten etta i beräknad tid. Efter att sedan ha tappat terräng har båten seglat upp sig närmare täten igen.
Hemmifrån är det svårt att gissa vad hastighetsvariationerna beror på. Vädertjänsten Windys rapporteringsprecision är alltid lätt att skylla på. Galiana WithSecure har tränat med samma besättning i många år och seglar nu den tredje etappen utan några besättningsbyten.
De unga tävlingsseglarna har energi och färdigheter, och varje manöver hanteras bra. Jag antar också att besättningen inte lider av sjösjuka. Segelbyte görs direkt när det beordras och inte efter lunchpausen. Manövrernas koreografi har redan tränats tusen gånger, så det går smidigt i alla väder! Är det fem segel som drar igen, måntro?
Galiana WithSecure har, i likhet med många andra, naturligtvis gjort några fel i ruttval och förlorat en hel del tid. Å andra sidan har Spirit of Helsinki oftare valt en utmärkt rutt, tack vare tur, skicklighet eller Ville Väresmaas utmärkta manus. Nu måste det vara irriterande att sitta i stiltje. Ryktena om slitna segel är förmodligen överdrivna när det gäller öppen vind.
Väderprognosernas tillgänglighet
Väderprognosen ändrades dramatiskt precis före starten. Antagligen fick alla med sig den sista sjudagarsprognosen från Auckland. Outlaws resa för långt norrut kan ha baserats på en föråldrad prognos. Prognosens tillförlitlighet börjar vid det här laget vara tvivelaktig och barometergissningarna tar över. På Galiana WithSecure byttes barografens pappersrulle till en sprillans ny före starten. Båtarna har olika barometersystem som kan påverka resultatet.
Strategierna är ganska lika när hela fleeten seglar sida vid sida. Spirit seglar nu igen överraskande snabbt nära högtrycket. Hastigheterna varierar jämnt i hela gruppen. Triana och L’Esprit seglade väster om Callaghan Fishing Island för att titta på albatrosser. De sökte bättre vindar från söder, medan de andra rundade ön på östra sidan. Söder verkar ha varit ett klokt val igen.
Roaring Forties bjuder inte på något värre väder när fleeten seglar i närheten av 45:e breddgraden. Enligt fotografierna verkar färden vara riktigt bekväm: lagom med vind, sol, värme och lugn sjögång. Solkräm används, och det verkar inte finnas några tecken på extrema vågor. Ingår det inte någon slags garanti för vågor på tiotals meter och extrem hastighet vid Kap Horn, runt 55:e breddgraden, i tävlingsavgiften?
Vem hinner först till Sydamerikas spets?
Sannolikt kommer vindarna att vara mildare än normalt och medströmmarna svaga. Stora hastighetsvariationer kommer fortfarande att förekomma. När Kap Horn närmar sig kan situationen bli intensivare och orsaka mer hjärtklappning. Kommer någon av båtarna att få en ordentlig nedförsbacke i något skede? Jag gör djärvt den första resultatprognosen för tre veckor framåt till Kap Horn, och tar hänsyn till de tidigare angivna tidsstraffen i beräkningarna. Vilka medelhastigheter vågar man ta med i en sådan beräkning? Vad är det bästa gissningen på topphastigheten vid tillfället? 20 knop eller mindre? Kommer Spirit, Pen Duick eller Maiden att nå 25 knop?
Min egen gissning är följande:
I ledningen ligger Triana, ankomsttid till Kap Horn den 7.2., beräknad tid 18 dagar 19 timmar. Sedan Galiana WithSecure den 8.2., beräknad 20 dagar, White Shadow (8.2., 20 dagar 12 timmar), Evrika (8.2., 20 dagar 19 timmar), Maiden (9.2., 21 dagar 12 timmar), Neptune (7.2., 21 dagar 14 timmar inkl. 36 timmars straff), Pen Duick VI (7.2., 21 dagar 19 timmar inkl. 12 timmars straff), Sterna (10.2., 22 dagar 7 timmar inkl. 12 timmars straff), Translated 9 (7.2., 22 dagar 7 timmar inkl. 72 timmars straff), L’Esprit d’Equipe (9.2., 22 dagar 7 timmar), Outlaw (9.2., 22 dagar 11 timmar inkl. 12 timmars straff), Spirit of Helsinki (9.2., 23 dagar 17 timmar), Explorer (13.2., 27 dagar 14 timmar inkl. 48 timmars straff).
30.10.2023
Vi arrangerade de första vadslagningarna för några dagar sedan: L’Esprit d’Equipe besegrade trots allt Outlaw som kom seglandes närmare Afrikas kust. Galiana WithSecure mot Sterna slutade med glädje för hemmapubliken när Tapio Lehtinens team vann klart och anlände till målet den 28 oktober kl. 17:52 UTC. Det var nästan två dagar snabbare än förväntat. Det lönade sig att göra en liten omväg längre söderut. Efter en snabb dusch hann besättningen till den lokala puben!
I den tredje stridsduellen som ingen talade om under veckan: Hur gick det för Evrika mot Sterna? Båda hamnade i en tuff, upp till 25 m/s sidovindstorm 100 sjömil före Kapstaden. Evrika nådde målet slutligen 3 timmar och 38 minuter före Sterna.
Jag följde Outlaws framsteg på YB-tracker. Efter omvägen via Dakar den 27 september var Outlaw nionde mellan Galiana och White Shadow. Vid målet kom Outlaw sjätte, cirka 100 sjömil före dem. Det är kanske inte en jättestor förändring, men det visar åtminstone på något. De verkar åtminstone kunna kryssa bra!
I takt med att fler båtar når land, hör man allt fler sjöförklaringar. Translated bröt masten men seglade ändå till en strålande seger med en lappad rigg. Nu byter de hela riggen på båten! På en av båtarna bröts ett stag två gånger, men masten föll inte ner. På Explorer hände först en stor vattenskada, sedan började det brinna, och till sist kom det ännu mer vatten ombord. Godspeed bröt bommen. Vissa hävdar att ”allt är i skick,” och att de bara behöver göra rutinunderhåll. Någon har sagt att de behöver lägga till några handtag, men det är tydligt att 8 000 sjömil med gasen i botten har satt sina spår.
Det kommer att bli en enorm underhållsinsats. För en vanlig familjeseglare skulle det ta 5-10 år att segla den mängden sjömil, och ändå utförs underhåll på vinschar och annan utrustning nästan varje år. Jag skulle gissa att det kommer att vara en hektisk aktivitet på V+A-bryggan när alla båtar behöver repareras, och de sista som når målet kommer att ha mycket bråttom.
Spirit of Helsinki led betydligt på grund av bristen på en lämplig spinnaker för att segla i stark slör. Pen Duick, som hade varit i deras sikte under lång tid, försvann i horisonten, när de stötte på starka vindar nära ekvatorn. På några båtar har människor varit utan mat och dryck de senaste dagarna.
I OGR handlar det om både en tuff kappsegling med toppsegare och en vänskaplig jordenruntäventyr. I Galiana WithSecures team finns många unga seglare med begränsad erfarenhet av havskappsegling, men samtidigt är de högpresterande seglare. Varje dag lär de sig mer, och få båtar har tränat så mycket som Galiana. Båten har seglat med imponerande fart, och det enda lilla bakslaget kom vid ett västligt ruttval i början av kroken söderut.
Genomsnittsåldern i Spirit of Helsinki-teamet är betydligt högre, men det finns inte heller några gamla rävar där heller, förutom GGR-hjälten Ian Herbert Jones! Tommi Uksila, som är en del av stambesättningen, säger att de var ”totala nybörjare” vid starten i Southampton och att det fanns mycket att lära.
Nu när en del av besättningen byts ut kan de som var med på den första etappen lära nykomlingarna ”hundra saker eller mer”, och säkerligen kommer inlärningen att fortsätta under hela den andra etappen. Förutsättningarna är alltså mycket bättre än de var i september. När Spirit äntligen får de spinnakersegel de saknar, kan man förvänta sig ännu bättre resultat? Det är svårt att säga, eftersom alla andra också lär sig och förbättrar sig hela tiden. Alla båtar har några mycket erfarna havsseglare ombord, inklusive Whitbread-veteraner, GGR-soloseglare, med Tapio Lehtinen i spetsen.
Många har anlitade toppgaster och tränare, som Translateds Paul Cayard. Dessa är verkligen inte några turistbåtar. Beror Translateds otroliga framgång på en båt som är finjusterad till perfektion, enastående besättning, världens bästa träningsprogram, intensiv träning och så vidare? Kanske det?
Det verkar som att indelningen av båtarna i olika klasser baserat på längd i OGR kan vara lite konstig i vissa fall. Nedan beräknar jag esultaten av alla båtar som har kommit i mål med IRC-tider som en enda grupp. På det sättet jämnas skillnaderna ut och besättningens kompetens blir den avgörande faktorn, åtminstone teoretiskt sett.
1. Translated 9 har varit i ledningen nästan hela tiden under sin relativt oerfarna skeppare och nu vann de övertygande: Seglingstid 40 dagar och 13 timmar, beräknad tid 45 dagar 10 timmar.
2. På andra plats finns den tunga, men med stor segelyta utrustade Spirit of Helsinki (39 dagar 20 timmar / 47 dagar 15 timmar).
3. Trea kom den lätta dambåten Maiden (41 dagar 0 timmar / 47 dagar 16 timmar).
4. Fyra kom den överlägsna vinnaren i Adventure-klassen, Triana (46 dagar 23 timmar / 49 dagar 19 timmar).
5. Femte platsen intogs av sjörövarbåten som blev känd för sitt österut skär, Outlaw (45 dagar 18 timmar / 50 dagar 4 timmar).
6. På sjätte plats är den som gjorde en avslutande spurt och mästare i innovativ spinnakerteknik, ungdomsbåten Galiana WithSecure (48 dagar 5 timmar / 51 dagar 21 timmar).
7. Därefter kommer tävlingens största och teoretiskt snabbaste Pen Duick VI (40 dagar 5 timmar / 51 dagar 22 timmar).
8. White Shadow (47 dagar 12 timmar / 52 dagar 1 timme).
9. L’Esprit d’Equipe med tiden (45 dagar 7 timmar / 52 dagar 13 timmar).
10. Evrica (49 dagar 16 timmar / 54 dagar 5 timmar).
11. Sterna (49 dagar 19 timmar / 53 dagar 6 timmar).
I resultaten har Outlaw:s 32 timmars justering för piratrumban beaktats, liksom Pen Duicks tre dagars straff för brott mot internetkommunikationsreglerna.
Godspeed och Explorer har haft olika svårigheter och befinner sig nu ungefär 1000 sjömil från mållinjen, vilket innebär att de kommer för sent till starten av den andra etappen.
20.10.2023
Jussi Paavoseppäs Spirit of Helsinki nådde mållinjen som segrare av den första etappen idag klockan 8:10 UTC (11:10 finsk tid), efter en utmärkt segling.
Pen Duick VI, som ledde nästan hela tävlingen, tappade mark när slutsträckan började och hamnade cirka 60 sjömil efter strax före mållinjen. Pen Duick VI förväntas nå mållinjen ungefär kl. 17 finsk tid.
Då målgången nu skedde i dagsljus är mottagningskommittén ännu större och det finns gott om jublande människor. Jag tror att Jussi och besättningen erbjuds det lokala mousserande vinet Spirit of South Africa.
Ställningen i täten förändrades när Pen Duick fastnade i ett vindstilla område för några dagar sedan. Situationen var tydlig för oss soffnavigatörer redan tidigare, och Pen Duicks val av rutt väckte förundran.
Spirit of Helsinki följde Ville Väresmaas manus och råd från den erfarna GGR-skepparen Ian Herbert-Jones genom att välja en sydligare rutt och seglade sista sträckan med en 10 graders bättre kurs och 2 knops högre fart än Pen Duick.
Så långt var det en felfri prestation från finländarna och ett olyckligt bakslag för fransmännen på sista ögonblicket. Sedan kom den fasansfulla stiltjen precis före målgång.
Enligt den senaste prognosen kommer Translated 9 att vinna de beräknade tiderna för den här etappen. Spirit of Helsinki kommer att komma på andra plats, Maiden på tredje plats och Pen Duick VI först på fjärde plats. Den stilla vinden utanför Kapstaden tillsammans med havsströmmar kan dock fortfarande medföra överraskningar.
I sin egen klass vinner Spirit of Finland överlägset med en ledning på cirka 1260 sjömil före nästa båt, White Shadow. I beräknad tid är skillnaden för närvarande sex dagar.
Råddig situation i mittfältet
Bakom de fyra främsta båtarna, seglar de andra i svagt ostlig vind. L’Esprit d’Equipe (cirka 960 sjömil till mål), Triana (1140), Neptune (1140), White Shadow (1260) och Sterna (1450) kämpar med låga hastigheter och instabil kurs. Nu försöker de alla segla söderut i ett försök att komma före Galiana WithSecure.
Galiana WithSecurens unga team klarade sig relativt bra genom den otäcka motvinden de stötte på tidigare i veckan när de seglade kraftigt söderut, söder om det vindstilla området. Nu börjar de få utdelning för sin ansträngning när vinden ökar och vänder till nordväst, precis som kapten Tapio Lehtinen förutsett. Båten seglar i sju knop och har cirka 1620 sjömil kvar till mål.
För bara några dagar sedan verkade det klart att Galiana WithSecure skulle hamna på fjärde plats, klart efter Sterna. Men nu finns hopp igen. Att hämta in en marginal på cirka 170 sjömil på tio dagar är inte helt omöjligt om förhållandena är till fördel för det finska laget. De kommande dagarna kommer att vara avgörande.
Mirakelmännen från öst imponerar
Den förväntade stora bakslaget har ännu inte drabbat Outlaw, och nu ger de mycket positiva prognoser. Enligt officiell information leder de sin klass. Vi fortsätter dock att varna för motvind och motström. Med tanke på den 32-timmars tidsjusteringen är det möjligt att de ändå kan behålla sin ledning i beräknad tid i Adventure-klassen. Det skulle vara en utmärkt prestation.
Spirit of Helsinki lämnade Southampton den 10 september 2023 och har seglat 7 670 nautiska mil på sin långa resa, trots att den teoretiska sträckan var 6 650 nautiska mil. Framför dem ligger fortfarande två tredjedelar av jordklotet. Nästa etapp, där båtarna ska segla runt Kap Horn, börjar den 5 november. Spirit of Helsinki har alltså gott om tid för underhåll och vila. För de som anländer senare väntar däremot intensivt arbete med båtarna, och några kan riskera att missa starten.
Både Spirit of Helsinki och Galiana WithSecure seglar under Helsingfors segelsällskap (HSS) flagg.
18.10.2023
Under natten tog Spirit of Helsinki, med Jussi Paavoseppä som skeppare, för första gången över förstaplatsen från den legendariska Pen Duick VI. Med fyra båtar, Spirit of Helsinki, Pen Duick VI, Translated 9 och Maiden, alla inom hundra sjömil från varandra, är dock kampen vidöppen ännu.
Kapten Marie Tabarly och hennes besättning ombord på 73-fots Pen Duick VI har varit i täten sedan loppets start den 10 september i Southampton, Storbritannien, men har kommit under ökad press de senaste dagarna. Beslutet att vända österut mot Kapstaden tidigare än den traditionella rutten, som innebär att man beger sig söderut till 40 grader och sedan närmar sig Kapstaden från sydväst, kan visa sig vara ett kostsamt beslut för den franska båten. Eric Tabarly. Paavoseppä och Spirit of Helsinki valde däremot en sydligare rutt, som i ljuset av nattens händelser verkar fiffigare.
17.10.2023
Hastigheterna har varit långsammare än förväntat under den senaste veckan. Om jag drar en snabb gissning nu, tror jag att Spirit of Helsinki kommer att anlända först den 20 oktober, Pen Duick VI som tvåa den 21 oktober, Translated 9 som trea eventuellt den 22 oktober och Maiden en dag senare. Galiana WithSecure förväntas anlända tio dagar efter Spirit, det vill säga den 30 oktober.
De senaste dagarna har placeringarna ändrats flera gånger i alla klasser. Outlaw, Evrika och Godspeed fortsätter envist längs den östra rutten i medelmåttig sidvind. Huvudgruppen får bättre vind och högre hastigheter tack vare den västliga omvägen. Dock har alla fortfarande svåra tider framför sig: I öster blåser vinden rakt emot dem, och i söder, ovanligt nog, minskar vinden markant. Det finns fortfarande en möjlighet till överraskande förändringar i placeringarna.
Tekniska problem på fredagen den 13:e
Explorer rapporterade på fredagen den 13:e att vatten trängde in i båten. Det resulterade i att hela elcentralen gick sönder och VHF-telefonen blev obrukbar. Ingen elektronisk utrustning fungerar längre: vattenproduktion, kyl/frys, mätare och inga andra elektroniska apparater. Vi vet ännu inte hur och varifrån vattnet trängde in i båtens elskåp. Nu ser det ut som att Explorer seglar mot en liten ö kallad Enseada dos Portugueses. Denna ö fungerar som en militärbas och är även känd som Trinidade. Blir det ett depåstopp som automatiskt tar båten ur huvudtävlingen?
Besättningen på Pen Duick VI var tvungen att reparera storseglet, där en lång söm hade gått sönder och på Outlaw brast genuafallet. Galiana WithSecure hade i sin tur problem med monteringen av blocken och behöver fler handtag inomhus för att undvika att besättningen flyger in i väggarna. En sak är säker, förutom för de ledande båtarna blir stoppet i Kapstaden inte en paus, utan istället en reparation som pågår dygnet runt.
Pen Duick VI:s ledning minskar
Den absoluta ledaren, Pen Duick VI, hamnade i stiltje och rör sig nu betydligt långsammare än andraplacerade Spirit of Helsinki. Det tidigare försprånget på 200 sjömil har smält till sextio sjömil.
I Sayula-klassen behåller Spirit of Helsinki sin enorma ledning med en skillnad på 1 100 sjömil till andraplatsen, och det sydligaste ruttvalet ser lovande ut. Ville Väresmaa gav dem bra råd före loppet.
I Adventure-klassen har Outlaw med sin riskabla östligare rutt klättrat nästan 600 sjömil före Triana, som befinner sig i sydväst. Galiana WithSecure seglar fortfarande på tredje plats.
Resultatberäkningen har förbättrats
Det verkar fortfarande finnas problem med de dagliga resultaten för Godspeed. Däremot har Outlaw och Evrika äntligen kunnat rapportera normala resultat och den officiella resultatberäkningen har generellt sett blivit mer exakt.
Jag har märkt ut en virtuell beräkningspunkt för mig själv på -5 N, -35 S, som 7 båtar i beräkningen seglar runt. Den skarpögde Sampo Valjus påpekade att VMG-siffrorna i förhållande till vinden är vilseledande, och därför har jag övergått till användningen av termen VMC (Velocity Made Good on Course).
Jag antar att tätens genomsnittliga hastigheter att sjunka i och med de avtagande vindarna, för mitten av flottan kommer hastigheterna troligen att förbli ungefär detsamma som tidigare. Däremot kan de som utforskar den östra rutten att hamna kryssa i mycket svag vind.
Pen Duick VI har parkerat
Prognosen kompliceras av Pen Duick VI, som ligger i stiltje, driver söderut istället för att röra sig österut. Hur länge detta drivande kommer att pågå är osäkert, och om Spirit of Helsinki och några andra båtar kan runda det svaga vindområdet längs södra sidan är en öppen fråga. Väderförhållandenas snabba ändringar kan påverka situationen, så ännu är allt möjlig.
Med tanke på mätvärdena har jag beräknat att Translated 9 skulle slå Pen Duick VI med så mycket som två dagar i Flyer-klassen. Om Pen Duick VI får tidstraff för att besättningen använde datorn för att skicka textmeddelanden, kan dessutom Maiden komma förbi.
Förbluffande sydligt högtryck
I Sayula-klassen är Spirit of Helsinkis överlägsna seger redan klar om det inte uppstår några bakslag. Andraplatsen ser ut att gå till White Shadow, som är sju dagar efter. I Adventure-klassen skulle Triana och Outlaw vara i mål runt den 26 oktober, medan Galiana WithSecure skulle komma in den 30 oktober. I de justerade resultaten efter mättalet skulle ordningen vara densamma. I det bakre fältet håller några båtar på att komma ikapp, men jag bedömer att Godspeed och Explorer, och möjligen även Sterna och Evrika, inte hinner till den andra etappens start den 5 november.
Högtrycket i södra Atlanten ligger fortfarande långt söderut, ungefär vid Kapstaden. På grund av de lokala vindarna och havsströmmarna nära Kapstaden är det vanligt att närma sig staden från sydväst. Så hur kommer det att gå för dem som har valt östra rutten och närmar sig från nordväst? Kommer någon mer än Pen Duick VI att stanna upp precis innan Kapstaden? Det är fortfarande några veckor kvar, så situationen kan som sagt förändras.
10.10.2023
Pen Duick VI har redan utökat sin försprång i Flyer-klassen till 500 sjömil gentemot Translated 9, och Maiden har gradvis blivit efter. Min med mätnummer korrigerade prognos antyder att Pen Duick kommer att vinna med snäppet under en dag. Den välkända Whitbread-veteranen Paul Cayard tror däremot att båten han tränar, Translated 9, kommer att vinna.
I Sayula-klassen har Spirit of Helsinki fortfarande en imponerande ledning, men då Evrika möjligtvis nu stiger upp till andraplats blir det allt mer komplicerat att förutspå hur det kommer gå. I Adventure-klassen fortsätter Triana med en utmärkt hastighet. Jag har dock förutspått att Outlaw skulle gå om dem längs östra rutten och få ytterligare hjälp från 32-timmars tidskompensationen som är relaterad till piratjakten förra veckan. Galiana WithSecure är på tredjeplats i både absolut och beräknad tid.
De sista matresterna
Nu förutspås att de snabbaste båtarna kommer att nå målet ungefär den 18:e oktober, en vecka senare än det ursprungliga uppskattade datumet. Spirit of Helsinki skulle vara i mål den 20:e oktober. De tre första båtarna i Adventure-klassen skulle nå målet runt den 23-30 oktober, cirka 10 dagar senare än den initiala uppskattningen. Galiana WithSecure har tillräckligt med matförråd för 50 dagar, så de sista matresterna äts antagligen vid mållinjen den 30:e oktober.
Godspeed, Sterna och Explorer riskerar att missa nästa start. Reglerna kräver en fyra dagars underhållspaus före nästa avresa den 5 november, så de borde vara i Kapstaden senast den 1 november. De som försenas får starta nästa leg senare än de andra.
Godspeed kämpar i närheten av Guinea, medan alla andra båtar har lämnat den stillastående Doldrums-zonen bakom sig och båthastigheterna har stabiliserats. Långt borta, nära Uruguays vatten, seglar Pen Duick VI med en medelhastighet på över 9 knop, följt av Spirit of Helsinki med ungefär 8 knop, och sedan sjunker hastigheterna till runt 6 knop för varje båt längre ner i tävlingen. Målet är en beräknad vändpunkt någonstans runt N -40 och E 0, långt söder om den kurva som syns på YB-trackern.
Veckan började med att båtarna längst bak i tävlingen låg stilla och rörde sig knappt någonstans. Ibland stannade de helt och hållet och rörde sig sedan något bakåt. Det rapporterades till och med att en av båtarna gjorde en 360-graders vändning.
Jag förutspådde att det skulle ta två veckor till nästa slag, men efter två dagar hade hela mittenfältet passerat Doldrums södra kant. Det krävdes några extra svängar innan situationen stabiliserades, och nu seglas det söderut. Där gick prognoserna inte precis som planerat.
Precis som jag misstänkte, väljer Outlaw att ta en kortare östlig rutt. De hade ursprungligen en ungefär 1 200 sjömil kortare rutt än den mer traditionella omvägen från söder. Nu följer även Evrika och Godspeed nästan samma kurs, fast något mer mot mitten. Kung Neptunus har haft fullt upp, eftersom korsningen av ekvatorn har firats på varje båt, precis som på julafton.
Svårare prognostik
I Ocean Global Race används en standardversion av kartprogrammet YB Tracking och vindprognoser från Windy. Arrangörerna har placerat två virtuella rundningsmärken i södra Atlanten. Dessa behöver inte rundas fysiskt, utan de representerar den traditionella seglingsrouten från nära Sydamerika till Kapstaden, som datorn antar att alla följer.
De tilldelade DTF-värdena (Distance To Finish) stämmer inte för de båtar som följer den östligare rutten. Outlaw tilldelas fortfarande ett DTF-avstånd på cirka 4 200 sjömil, medan det faktiska avståndet är cirka 2 200 sjömil. Maiden, som ligger på fjärde plats, seglade enligt resultaträkningen för några dagar sedan en daglig sträcka på 524 sjömil, medan den faktiska sträckan var cirka 170 sjömil.
Av dessa skäl har jag nu övergett den officiella resultatberäkningen och rapporterar baserat på mina egna uppskattningar. Från början var fåtöljsexperterna eniga: Eftersom de som valde den västligare rutten seglade med mycket högre VMC (Velocity Made good to Course) hastighet, var det inte värt att ta den östlig rutten, särskilt med de förväntade motvindarna.
Men vinden är ännu inte emot på östra rutten, och det förväntas inga rekordfartförhållanden för sydvästsvängen. Enligt mina egna vågade beräkningar visar det sig att både Outlaw och Evrika kan vinna det här risktagandet.
Framöver är placeringarna ett lotteri
En båt förlorade sin gennaker över bord från däcket. Eftersom det inte är tillåtet att dumpa skräp i havet kan det resultera i en 24-timmars bestraffning. En annan bröt oavsiktligt reglerna om användning av datorn, och det kan också leda till en strafftid. Kanske får vi mer information om dessa händelser nästa vecka.
Södra Atlantens högtrycksområde, även känt som St. Helena -högtrycket, är 1 000 sjömil längre söderut än normalt, och detta kommer att påverka ruttvalen för sydvästsvängen. Det är viktigt att komma ihåg att de väderprognoser som delas med tävlingsdeltagarna är ganska osäkra och opålitliga, till skillnad från oss soffseglare.
Nästa veckas ”lottdragning” kan fortfarande ändra många placeringar i tävlingen.
02.10.2023
I början av förra veckan verkade det som att de nordöstra och sydöstra passadvindarna skulle mötas vid ett mycket smalt ekvatoriskt doldrum, cirka 5-10 grader norr om ekvatorn. Spirit of Helsinki, som hade valt en ganska västlig rutt, låg i en ganska fördelaktig position och verkade kunna passera igenom detta område utan problem.
Men vädret förändrades oväntat och Spirit of Helsinki tvingades göra flera slag i en besvärlig motvind med en båthastighet på endast 2 knop. Pen Duick lyckades ta sig söderut längre österut, medan Maiden och Translated följde varandra på nära håll. Samtidigt valde White Shadow en västligare rutt i mitten av fältet.
Doldrumsområdet utvidgades ytterligare och farten stannade av. Det stilla området breddade sig mot väst under veckans slut och täckte redan halva Atlanten. På lördagen tänjde sig området från sin östra kant mot norr över en sträcka på över 500 sjömil och stannade upp sju båtar. Även i den bakre änden av fältet hände det märkliga saker, då båtarna låg stilla eller rentav drev bakåt. Galiana WithSecure var tillfälligtvis den långsammaste båten i tävlingen, med en snitthastighet på endast 36 sjömil per dygn.
Just nu är Pen Duick VI ungefär halvvägs genom leget, har korsat ekvatorn först och leder. Spirit of Helsinki fortsätter att dominera sin klass, även om ledningen är något mindre än tidigare. Galiana WithSecure seglar snabbt med sin märkliga kombination av fem segel och har säkrat andraplatsen i sin klass.
I Adventure-klassen har varje båt problem
Under en händelserik vecka slog Galiana WithSecure sitt hastighetsrekord: 19 knop. En liten olycka inträffade när spinnakerskotet gled av vinschen och Viivi Moisio brände fingrarna. Hade hon handskar på sig eller inte? Utöver förargelsen får Viivi förmodligen några dagars sjukskrivning.
Triana har stött på nya problem: motorn är trasig. Nu genereras el endast med solpaneler och en hydrogenerator, och batterikapaciteten måste övervakas noga. Förhoppningsvis undviker de långa gråa perioder med dåligt vind. Nödtelefoner och dylikt måste hållas fulladdade.
Sterna, som stigit fint från botten av fältet, gjorde en broach och låg på sidan i hela sju minuter innan de lyckades dra in spinnakern och rätta upp båten. Lyckades man inte lossa skoten? Spinnakerbommen gick mitt itu och nu fortsätter färden mer försiktigt än tidigare.
Pirat eller något annat?
Den utmärkta segelbåten Outlaw (Baltic 55, Adventure) färdades med god hastighet och upptäckte en ensam ung man ungefär 90 sjömil utanför Senegals kust i en smal motoriserad kanot. Den unge mannen var i god fysisk kondition men saknade språkkunskaper, mat, vatten, eller fiskeredskap, och hade bara några få liter bensin. Han hävdade att han hade irrat omkring på havet i fem dagar. Frågan är om han var en ensamstående flykting på väg till Kap Verde, en oskyldig person i sjönöd, en excentrisk individ eller en pirat?
Det fanns en fraktfartyg i närheten som varnade för pirater och vägrade ta ombord mannen. Oro uppstod både ombord på Outlaw, på OGR-kontoret och hos räddningsmyndigheterna i Senegal. En PAN PAN-nödsignal sändes ut och Outlaw avlägsnades från racet i några dagar. Båten seglade med motorkraft mot Dakar med överraskningsgästen i bogsering, eftersom man inte vågade ta ombord honom. Strax före Dakar dök en mystisk båt upp från ingenstans och tog mannen och hans båt i bogsering utan att ge någon förklaring, för att sedan försvinna ur sikte.
Godspeed genomgick en tre dagar lång reparation i Cascais för att laga sin bom med en stålplugg. Aluminiumsvetsning skulle inte hålla. Nu kör de på i full fart för att hinna ikapp resten av fleeten. Nästan en vecka hade gått förlorad, och det var osäkert om Godspeed skulle hinna till starten av nästa etapp den 5 november från Kapstaden. Tävlingsjuryn diskvalificerade Godspeed från denna etapp eftersom reglerna förbjuder extern hjälp. Nu tävlar Godspeed mot klockan istället för de andra segelbåtarna. Tankade de mycket bränsle för lugna perioder eller kommer de att tanka på Kanarieöarna? Hinner de till starten den 5 november?
Följande slag om två veckor?
Outlaw, som fick 32 timmars kompensation för sin vilseledning i Dakar, drev mycket nära Afrikas kust och ganska långt mot sydsydväst. Det ser ut som om de överväger att segla längs kusten till Kapstaden med sidvind eller kryssande i svaga och medelstarka vindar. Svårt att säga om det blir 10 eller 200 slag. Den här rutten är mycket kortare än den vanliga rutten i full fjong via Sydamerika.
Ledarbåtarna gick ut ur doldrums med en hastighet på 6-8 knop i sydvästlig riktning. Det kan vara att de under de kommande veckorna gör en enorm avstickare mot söder före följande slag. Då kan vi förvänta oss hisnande medvindar, hastighetsrekord, kyla, regn och en vild seglats mot Kapstaden. Nästa vecka kommer vi att få veta mer.