ePropulsion har lanserat sin I-serie av elektriska inombordsmotorer för axeldrivna båtar. Serien, som inkluderar modeller med effekterna 10, 20 och 40 kW, är designad för att båtbyggare ska kunna erbjuda både diesel- och eldrift för samma modell.
ePropulsions I-serie av elektriska inombordsmotorer för axeldrivna båtar är designad för att enkelt passa på befintliga motorbäddar, vilket underlättar eftermontering och gör det möjligt för båtbyggare att erbjuda både diesel- och eldrift för samma modell.
Serien inkluderar tre modeller med effekterna 10, 20 och 40 kW, motsvarande 30, 55 och 75 hk dieselmotorer. Den minsta enheten är luftkyld, medan vattenkylning rekommenderas för de större. Alla modeller har integrerade batterihanteringssystem för att förenkla installationen och spara utrymme. Företaget har också lanserat ett kompletterande 96V 10kW G-serie litiumjonfosfatbatteri.
Som med alla andra ePropulsion-enheter är regenerering standard. Även om verkliga tester ännu inte har utförts visar beräkningar för I-20 enheten 250W vid 5 knop, 500W vid 6 knop och 1 300W vid 8 knop. Motorerna kostar från lite över 6 000 euro för I-10, 8 349 euro för I-20 och 10 499 euro för I-40.