Efter mer än 20 år utomlands gör den ikoniska Tore Holm-designade och byggda 8mR-båten Ilderim (S-16), vinnaren av Coppa d’Italia 1939, comeback på svenska vatten. Bakom återkomsten står Thomas Häggström, varvsägare och en hängiven förespråkare för träbåtskulturen.
Häggström, som också är en passionerad kappseglare av klassiska båtar, har under flera år undersökt möjligheten att köpa en 8mR-båt. Bland de kandidater som övervägdes fanns välkända båtar som Andromeda, Svanevit och Gain. När det stod klart att World Cup i 8mR hålls i Åbo 2025 intensifierades jakten, och efter omfattande sökande världen över föll valet på Ilderim.
Den 85-åriga båten, som ursprungligen beställdes av Marcus Wallenberg Jr och byggdes av Tore Holm 1939, har haft engelska ägare i över två decennier. Processen att förvärva båten har inneburit täta kontakter med mäklare, tidigare ägare och andra experter inom klassiska segelbåtar.
Studier och analyser
En nyckelperson i förhandlingarna var Bobby Cyrus, välkänd för sitt arbete med att återföra klassiska träbåtar till Sverige. Cyrus har tidigare bland annat varit involverad i återkomsten av 12mR Princess Svanevit. Med hans hjälp säkrade Häggström till slut Ilderim.
Inför köpet har omfattande utvärderingar gjorts, inklusive studier av kappseglingsresultat och analyser av båtens skick. Bland annat deltog Ilderim i 8mR World Cup 2024 i Skottland med en kanadensisk ungdomsbesättning. Diskussioner om båtens modifieringar och avvikelser från originaldesignen har också varit en del av processen.
Nu väntar en ny epok för Ilderim, och det svenska 8mR-seglandet får därmed ett efterlängtat tillskott. Den klassiska kappseglingen i Sverige står inför en lovande framtid med Häggströms satsning som en inspirerande milstolpe.