Svenska organisationer slår larm om bristande sjöräddning

Foto: Sjöfartsverket

Svenska Kryssarklubben, Svenska Seglarförbundet och Svenska Båtunionen slår larm om allvarliga konsekvenser för fritidsbåtlivet efter Sjöfartsverkets senaste besked om besparingar.

Planen att stänga två av fem helikopterbaser kan innebära kraftigt försämrad sjöräddning för fritidsbåtar längs Sveriges kuster, enligt organisationerna i ett gemensamt pressmeddelande.

“Om detta blir verklighet kan fritidsbåtsägare inte längre lita på snabb hjälp till sjöss”, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben, som samlar 40 000 segel- och motorbåtsägare över hela landet.

För Svenska Seglarförbundet, med 95 000 medlemmar, innebär neddragningarna ökad risk för seglare i tävlings- och träningssammanhang.

“Våra medlemmar, unga som äldre, vistas längs kusterna och ute på havet, där vi ofta organiserar kappseglingar. Försämrad räddningskapacitet kan få allvarliga följder”, befarar Seglarförbundets ordförande Olof Granander.

Fråga om liv och död

Svenska Båtunionens generalsekreterare Henrik de Vries varnar för att beslutet kan påverka den positiva trenden med färre dödsfall vid båtolyckor.

“Sjöräddningshelikoptrarna är ett avgörande komplement vid livräddande insatser. Vi ser en stor risk att någon av våra 179 000 medlemmar, eller någon av de 2,2 miljoner svenskar som varje år använder fritidsbåt, förr eller senare kommer att drabbas”, säger han.

Sjöfartsverket ansvarar för sjöräddningen i Sverige och helikoptrarna sätts främst in vid allvarliga olyckor. Under 2024 genomfördes 142 sjöräddningsuppdrag med helikopter. Nedläggningen av två baser innebär längre insatstider och kan i värsta fall bli en fråga om liv och död.

www.sxk.se